Skip to Content
Venlan artikkelit

Berner Oy:n kasvun veturina vahvat brändit

XZ-shampoot, LV-pesuaineet, Lasol-pakkasnesteet, Rajamäen etikka, Hai-saappaat, rehuraaka-aineet ja kemikaalit – siinä vähän esimakua lähes henkeäsalpaavasta tuotekirjosta, jota jo 134 vuotta täyttänyt perheyritys Berner Oy tänä päivänä tuottaa, tuo ja vie!

Teksti: Pirjo Peltola   Tuotekuvat: Berner Oy

Bernerin mielenkiintoinen tarina sai alkunsa vähän samalla tavoin sattuman avittamana kuin Kolumbuksen eksyminen Amerikan rannikolle. Vuonna 1883 norjalainen kalastaja Sören Berner suuntasi Stavangerista kauppaamaan kalaa Pietariin, mutta jäikin matkan varrelle Helsinkiin. Aluksi sillin maahantuontia ja pian jo tukkukauppaa harjoittava konttori perustettiin osoitteeseen Eteläranta 6. Sören Bernerin jälkeläiset ovat edelleen hyvin vahvasti edustettuina sekä perheyrityksen hallituksessa että operatiivisessa toiminnassa – jo neljännessä ja viidennessä polvessa.

Jussi Armanto (vas.) ja Arto Manninen

Mitä Berner Oy tekee tänään ja minkälaista liiketoimintaa yrityksellä on Venäjän suuntaan? Tästä keskustelemme yrityksen päivittäistavaroiden ja kuluttajatuotteiden liiketoimintajohtajan Jussi Armannon ja agentuuriosaston Venäjän kaupan johtajan Arto Mannisen kanssa. Tapaamme yrityksen pääkonttorilla, joka on edelleen vanhoilla kulmilla sataman liepeillä Etelärannassa. Pian alkaa uusi vaihe yrityksen historiassa, sillä kesän aikana muuttokuormat vievät uusiin tiloihin Herttoniemeen.

– Berner Oy tunnetaan monista eri tuoteryhmistä ja toiminta-alueista sekä sen pitkän historian ajalta että tämän päivän toiminnassa. Riippuen siitä keneltä kysyy, saattaa tulla aivan erilainen vastaus, Jussi Armanto toteaa.

Armanto korostaa, että yrityksessä on aina pyritty kehittämään toimintaa ajan hengen mukaan. Se mikä on joskus toiminut ei välttämättä toimi tänään. Jatkuvuuden moottorina on ollut ketterä siirtyminen uusille osa-alueille.

– Haemme jatkuvasti uutta. Nyt esimerkiksi kiertotalous on kova sana yrityksessämme ja viime vuonna lähdimme mukaan kehittämään suomalaista start up -yritystä GrainSenseä. Kasvua olemme määrätietoisesti toteuttaneet yritysostoin, Armanto kertoo.

Monien tuoteryhmien hallintaa tukee Berner Oy:n tapa toteuttaa strategiaa vahvojen erikoistuneiden osastojen kautta.

– Osastot ovat ikään kuin yrityksiä yrityksessä ja toimivat hyvin itsenäisesti. Tällainen autonomisten osastojen rakenne mahdollistaa sen, että voimme fokusoitua ja olla parhaita siinä, mitä teemme.

Brändi edellä kuluttajamarkkinoille

Kuluttajatuotteiden puolella Berner Oy:n kotimarkkinaa ovat Itämeren ympärysmaat. Suomi on luonnollisesti kaikkein vahvin alue, mutta yritys on saanut hyvää jalansijaa myös Baltian maissa ja Ruotsissa, joissa sillä on tytäryhtiöt. Venäjä on myös tärkeä ja potentiaalista kasvua tarjoava markkina.

– Päivittäistavaroiden ja kuluttajatuotteiden puolella avainsana on brändi. Omistamme useita omia brändejä, kuten LV-tuoteperhe henkilökohtaisessa hygieniassa ja kodinhoidossa, XZ-shampoot ja hoitoaineet, Ainu-lastentarvikkeet. Näistä XZ on jo 63 vuotta vanha tuotemerkki, joka on tehty innovaatiolla tässä talossa. Omassa kategoriassaan se on markkinajohtaja Suomessa 16 prosentin markkinaosuudellaan. Omien tuotteiden lisäksi meillä on myös useiden tunnettujen kosmetiikkabrändien edustuksia, Armanto selvittää.

Bernerillä on ollut kuluttajatavaroiden vientiä Venäjälle jo pitkään. Venäjälle kuten muihinkin maihin tuotteet on viety brändi edellä ja eri aikoina vientikärjet ovat vaihdelleet.

– Tällä hetkellä tunnetuimpia tuotemerkkejämme Venäjällä ovat tuoksuttomat ja alun perin allergikoille kehitetyt LV-tuotteet, lasten XZ-muumishampoo, Nokian jalkineet ja Herbina. Myös Rajamäen etikkaa on viety jonkin verran Venäjälle. Myynti Venäjällä kasvaa hyvin tällä hetkellä, Armanto toteaa.

Berner toimii Venäjällä paikallisten partnereiden kautta ja tärkein markkina-alue on Pietari ympäristöineen. Tuotteita löytyy kaikista isoimmista kauppaketjuista. Toiminta on tällä hetkellä organisoitu siten, että operatiivinen myyntityö on paikallisten kumppaneiden vastuulla. Suomesta kumppaneille tarjotaan kaikki mahdollinen markkinointituki. Venäjän markkinoinnissa on panostettu pääosin myymälänäkyvyyteen.

– Kun kyse on brändituotteista, on tärkeää, että brändit näyttävät samalta vähittäiskaupan hyllyillä riippumatta siitä, missä maassa ollaan. Omissa tuotteissamme on Suomen avainlippu, mikä toimii luotettavan laadun takeena, Armanto painottaa.

Laadukkaan tuotteen leima on myös Nokian kumisaappailla, joita Berner vie Venäjän lisäksi 14 muuhun maahan. Jokaiselle suomalaiselle tuttuja värikkäitä Hai-saappaita ja mustia Kontio-saappaita valmistava Nokian Jalkineet on ollut perheyhtiö Bernerin omistama jo 12 vuotta.

– Venäläiset ovat innokkaita kalastajia ja saappaat ja kalastaminen menevät kauniisti käsi kädessä. Sitä kauppaa olemme tehneet hyvin pitkään ja se kehittyy varovaisesti mutta positiivisesti vuosi vuodelta, Armanto sanoo.

Venäjän-kaupan agentuuritoiminta kasvaa

Berner-yhtiö osti vuonna 2015 Venäjän kemikaalituontia ja vientiä harjoittavan Neuvox Oy:n. Liiketoimintakauppa toi Venäjän-markkinat osaksi Bernerin perinteistä agentuuritoimintaa ja samalla taloon saatiin vahvaa Venäjä-osaamista, kun Neuvox Oy:n omistaja ja 30 vuotta Venäjän-kaupassa toiminut Arto Manninen siirtyi Bernerin palvelukseen johtamaan Venäjän agentuuritoimintaa. Yrityskauppa tehtiin Ukrainan kriisin seuraamusten ja Venäjän talouskriisin mainingeissa, jolloin monet yritykset panostusten sijaan painoivat jarrua Venäjä-toimissaan.

– Tällaisen perheyrityksen ja monialayrityksen hienous on siinä, että asioita voidaan toteuttaa, vaikka ne eivät olisikaan valtavirtaa. Tärkeintä on, nähdäänkö asia strategisesti tärkeänä, Jussi Armanto toteaa.

Agentuuri on ollut Berner Oy:n toiminnan alusta asti eräänlainen perusosasto. Vuosien varrella maailmalta on tuotu erilaisia hyödykkeitä Suomeen. Nykyisin osaston toiminta keskittyy teollisuuden ja infrasektorin raaka-aineiden välitykseen. Osasto palvelee asiakkaita sekä tuonnissa että viennissä. Kokonaispalvelu kattaa hankinnan, varastoinnin ja toimituksen asiakkaan puolesta.

– Parin viime vuoden aikana Venäjän markkinat ovat kasvaneet kemikaalikaupassa. Venäjän osuus yhtiön agentuurikaupasta on nyt noin 20 prosenttia kun se vielä pari vuotta sitten oli vain parin prosentin luokkaa. Viime vuodesta Venäjän osuus on kasvanut 15 prosenttia. Näistä kasvuluvuista voi hyvin päätellä, että kaikkea potentiaalia ei ole vielä käytetty, Arto Manninen painottaa.

Suomesta Berner välittää Venäjälle petrokemian tuotteita. Venäjältä puolestaan tuodaan Suomeen metsä- kemiaa ja rehuraaka-aineita. Agentuurin asiakkaille on tarjolla myös venäjän kielen osaamista, mikä auttaa päivittäisten ongelmien ratkaisemisessa.

Mannisen mukaan viime aikoina monet asiat ovat olleet suotuisia raaka-ainevälityksessä. Ruplan kurssi on vakiintunut ja yritys on saanut myös uusia päämiehiä.
– Venäjän kaupassa kannattaa olla tarmokas. Se tuottaa kyllä tuloksia niin agentuurissa kuin muillakin liiketoiminnan alueilla, Manninen kannustaa.

Maantieteellisesti kemikaalikauppa asettuu vahvasti akselille Arkangeli-Nižni Novgorod. Metsäkemian tuotteet liikkuvat Arkangelin alueella ja petrokemia etelämpänä Nižni Novgorodissa.

– Meillä ovat tuonti ja vienti aika hyvässä balanssissa. Vientiä on ehkä hieman enemmän. Positiivinen ongelma on, että tehtaat eivät aina pysty tuottamaan tavaraa niin paljon kuin on kysyntää Venäjällä. Olemme saaneet solmittua vuosisopimuksia, mutta tavaraa näyttäisi menevän jopa enemmän kuin sopimuksiin on merkitty. Mutta olen ollut tässä toiminnassa niin pitkään, että tiedän että aika aikaa kutakin, Manninen hymyilee.

Rajoittavatko Venäjän protektionistiset toimet ja lännen asettamat pakotteet agentuuritoimintaa?

– Pakotteista tai Venäjän tuonninkorvausohjelmasta ei ole ollut kemikaalikaupassa minkäänlaista haittaa, ei tuonnissa eikä viennissä. Tapaamani venäläiset toimijat ovat jopa toivoneet, että pakotteet kestäisivät pitempään. Tuonninkorvausohjelma nähdään Venäjällä myös hyvänä mahdollisuutena kehittää omaa tuotantoa, Manninen kuvailee viime aikojen havaintojaan.

Agentuurikaupan kasvu antaa lupaavia signaaleja Venäjän-markkinoiden mahdollisuuksista. Onko Bernerin suunnitelmissa laajentaa Venäjä-toimiaan myös kuluttajatuotteiden markkinoilla?

– Venäjän markkinat ovat meille hyvin mielenkiintoiset. Volyymit ovat siellä valtavat verrattuna kotimaan markkinoihin. Katsomme myös sillä suunnalla innolla uusia yhteistyömahdollisuuksia. Toistaiseksi kuitenkin Venäjän huono ennustettavuus verrattuna moniin muihin maihin on jarruttanut investointeja, Jussi Armanto pohtii.

Armanto kuitenkin muistuttaa, että Berner Oy:n kolme omaa tehdasta sijaitsevat Heinävedellä – Venäjä-logistiikan ja yhteistyömahdollisuuksien kannalta suotuisalla paikalla.

 

Artikkeli on julkaistu SVKK:n Venla-jäsenlehden numerossa 2/2017

Back top top