Skip to Content
Tapahtumaraportit

Talouspakotteet ovat nyt osa liiketoimintaa – tunne tuotteesi, kumppanisi ja pakotteiden sisällöt

EU:n, Yhdysvaltain ja Venäjän asettamista talouspakotteista on tullut kansainvälisen kaupan arkea.

Protektionismia, kauppasotaa, pörssikursseja romahduttavia twiittejä – uutiset kansainvälisestä kaupasta ovat olleet synkkiä. Kaupankäynnissä nousee esiin kysymyksiä, kuten onko tuotteeni tai asiakkaani jollakin pakotelistalla tai joudunko itse pakotelistalle, jos laitan nimeni alle sopimukseen. Aika ajoin pakotteet muuttuvat tai laajentuvat.

Niinpä EU:n, Yhdysvaltain ja Venäjän asettamista talouspakotteista on tullut kansainvälisen kaupan arkea, sanoivat asianajajat Anu Mattila ja Ekaterina Mironova Eversheds Sutherland -asianajotoimistosta SVKK:n Venäjän-kaupan pakotteet -tilaisuudessa 12. huhtikuuta. Kuinka kauppa pakotteiden oloissa onnistuu – tässä Mattilan ja Mironovan vinkit.

Ole tarkka uutisten kanssa

Uutiset talouspakotteista ja niiden vaikutuksista ovat usein epätarkkoja ja ristiriitaisia, sillä niissä menee eri pakotetyökalut sekaisin. Mattila neuvoi olemaan kriittinen sen suhteen, mitä mediassa arvioidaan tilanteesta.

– Ne tulkitsevat pakotteita toisinaan väärin. Vain alkuperäiset päätökset ovat autenttista tekstiä, Mattila sanoi.

Asianajaja Anu Mattila.

Tutustu pakotelistoihiin ja niiden sisältöihin

Ymmärtääkseen, mitä sopimuskumppaneiden kanssa saa ja ei saa tehdä, on Mattilan ja Mironovan mukaan tutustuttava eri pakotelistoihin ja niiden sisältöön.

Esimerkiksi Yhdysvalloissa SDN, eli Specially Designated Nationals and Blocked Persons List, sisältää henkilöitä, jotka toimivat kohdemaan hyväksi ja yrityksiä, jotka ovat kohdemaan omistuksessa tai hallinnassa. Yhdysvaltalaisilta on kielletty yhteistyö näiden kanssa.

SSI, eli Sectoral Sanction Identifications List, sisältää puolestaan sektorikohtaisia pakotteita. SSI-lista ei kiellä kaikkea kaupankäyntiä listalla olevien tahojen kanssa, vaan pelkästään erikseen määritellyllä sektorilla.

EU:n pakotelista löytyy Euroopan neuvoston verkkosivuilta. Lisää tietoa EU:n, Yhdysvaltain ja Venäjän talouspakotteita löytyy SVKK:n pakote-tietopankista.

Asianajaja Ekaterina Mironova.

Tunne tuotteesi, kumppanisi, toimitusketjut ja edunsaajat

Kansainvälisessä kaupassa on nyt tärkeintä tuntea tuotteensa, sopimuskumppaninsa, toimitusketjut, edunsaajat ja kenelle tuote lopulta päätyy.

– Tunne tuotteesi. Onko se pakotelistalla tai voidaanko sitä käyttää johonkin tarkoitukseen, joka on pakotelistalla? Onko siinä amerikkalaisperäisiä osia? Mattila luetteli.

Tärkeää on myös olla perillä siitä, ketkä kaikki sopimuksesta todellisuudessa ja loppujen lopuksi hyötyvät.

– Pyydä sopimuskumppaniltasi lista edunsaajista, Mironova neuvoi.

Pakotteista on tullut liiketoiminnan arkea.

Laadi pakoteohjesääntö

Mattila suosittelee myös laatimaan koko yrityksen ja organisaation käyttöön pakoteohjesäännöt. Oheisella videolla Mattila summaa, mitä kaupankäynnissä on otettava huomioon talouspakotteiden oloissa.

– Suosittelen tarkistamaan omat prosessit ja pitämään yllä jonkinlaista myötäsukaisuutta ja pakoteohjesääntöä yrityksessä, jotta koko organisaatio tietää, Mattila ohjeistaa videolla.

 

 

Back top top