Skip to Content
Tapahtumaraportit

SVKK:n jäsentilaisuudessa puitiin barometritutkimuksen tuloksia

Suomen ja Venäjän välisen kaupan näkymiä kuvaavan barometritutkimuksen tulokset julkistettiin tiistaina Helsingissä. Teollisuustalossa järjestettyyn julkistamistilaisuuteen osallistui yhteensä 60 SVKK:n jäsenyritysten ja suomalaisen elinkeinoelämän organisaatioiden edustajaa.

Kyselyn mukaan suomalaisyritysten liiketoiminta Venäjällä sekä vienti ja tuonti, nähdään nyt selvästi myönteisemmässä valossa viime syksynä tehtyyn vastaavaan tutkimukseen verrattuna. Myös yritysten odotukset Venäjän talouden kehityksestä ovat kääntyneet selvästi positiivisiksi. Barometriaineistoon voi tutustua tarkemmin täällä.

Tilaisuuden avanneen ja tuloksia esitelleen SVKK:n toimitusjohtajan Jaana Rekolaisen mukaan kaupan piristyminen on huomattu myös SVKK:ssa.

— Kiinnostus Venäjän markkinoita kohtaan on lisääntynyt, mistä kielii esimerkiksi Jekaterinburgiin suuntautuvan Team Finland -vienninedistämismatkan saama suosio. Matkalle on lähdössä yrityksiä enemmän kuin pitkään aikaan, Rekolainen sanoi.

Barometrin tuloksia kommentoivat tilaisuudessa Fazer Leipomot Oy:n toimitusjohtaja Petri Kujala ja Lahti Precision Oy:n Vice President Jarmo Sopanen.

Petri Kujalan mukaan barometrin tulokset olivat varsin hyvin linjassa Fazerin omien kokemusten kanssa.

— Kuluttajien ostovoima on pikkuhiljaa kohenemassa ja usko talouteen palaamassa. Vaikka tiettyä optimismia on näköpiirissä, olemme uusien investointien suhteen silti varovaisia, aivan kuin barometrin tulos yleisemmällä tasollakin kertoo. Sopivaa aikaa investointipäätöksille joudutaan katsomaan nyt tarkasti, Kujala sanoi.

Lahti Precision Oy:n Venäjän-kauppa on vientivoittoista. Venäjän nykyinen taloustilanne on heijastunut yrityksen vientiin, mutta kauppa ei kuitenkaan ole kokonaan tyrehtynyt.

— Ongelmia on erityisesti rahoituksen saannissa, lainarahan hinnassa ja vakuuksien saamisessa. Tarjousaktiviteetti Venäjällä on edelleen erittäin korkea, mutta kaupan toteutumiseen tai projektin aloittamiseen on tullut pitkä viive.

Sopanen korosti kommenttipuheenvuorossaan asiakkaiden taustojen selvittämisen merkitystä ja myyjän riskejä vähentävien maksusopimusten tärkeyttä. Jarmo Sopasen mukaan menestyminen Venäjällä vaatii myös aktiivista jalkatyötä.

— Sähköposteilla tai presentaatioilla ei Venäjällä kauppoja tehdä, muistutti Sopanen.

Keskustelua aiheesta

Back top top