Skip to Content

Kamarin käyttöohjeet: maksuton neuvonta – autamme kaikissa Venäjän-kaupan kysymyksissä

Suomalais-Venäläinen kauppakamari on mahdollisuuksien verkosto. Mitä se tarkoittaa? Kuinka palveluitamme ja jäsenyyttämme käytetään? Miten saat niistä kaiken mahdollisen hyödyn? Näihin vastaamme Kamarin käyttöohjeet -blogisarjassa.

Osa 1: Maksuton neuvonta

Kaikessa kaupassa on uskomaton määrä alakohtaisia ja maakohtaisia detaljeja, jotka kelluvat lainsäädäntöympäristön ja tuotekehityksen vuolaana kuohuvan muutosvirran mukana. Venäjän-kaupan pyörteissä ja koskissa ei kuitenkaan tarvitse kahlata kysymyksineen yksin, vaan apu löytyy yhden puhelinsoiton päästä.

Koska Suomalais-Venäläisen kauppakamarin tärkein tehtävä on suomalaisten yritysten liiketoiminnan edistäminen Venäjällä, tarjoamme kaikille yrityksille maksutonta Venäjän-kaupan neuvontaa. Meidän 20 Venäjän-kaupan asiantuntijaa palvelee yli 660 suomalaista ja venäläistä jäsenyritystä sekä kaikkia Venäjän-kaupasta kiinnostuneita.

Vuonna 2019 Suomalais-Venäläisellä kauppakamarilla oli kaikkiaan viitisensataa neuvontatapahtumaa. Kysymykset koskevat monesti tulli- tai lakiasioita, joihin Kamarilla vastaavat toimittaja ja tulliasiantuntija Inga Kairo sekä juristi Petri Kekki.

– Ylivoimainen klassikkopaletti on seuraava: verkkokauppa Venäjälle, viennin aloittaminen, tullaus ja sertifikaatit. Joskus on tilanne, että tulli on takavarikoinut tavaraa. Soitetaan, kun tarvitaan apua, Inga Kairo kertoo yleisimmistä neuvontakysymyksistä.

Inga Kairo

”Klassikkopaletti on seuraava: verkkokauppa Venäjälle, viennin aloittaminen, tullaus ja sertifikaatit.”

Kairon mukaan kysymykset ovat nykyään entistä vaikeampia ja monimutkaisempia. Vastaukset vaativat monesti perusteellisempaa selvittelyä ja paneutumista asiaan.

Petri Kekille neuvontapuhelin siirtyy juridisissa kysymyksissä, kuten sopimusten, toimitus- ja maksuehtojen kohdalla. Viime vuosina ovat yleistyneet talouspakotteisiin liittyvät kysymykset.

– Meille on muodostunut tietokantoja ja osaamista niissä Venäjän-kaupan ydinkysymyksissä, joissa usein halutaan puhelimitse suhteellisen nopeasti tietoa. Osaamme myös neuvoa asiakkaalle jatkopolun, mikäli muuta kuin Kamarin tarjoamaa asiantuntijuutta tarvitaan, Kekki kertoo.

Petri Kekki

”Meille on muodostunut osaamista niissä Venäjän-kaupan ydinkysymyksissä, joissa usein halutaan puhelimitse suhteellisen nopeasti tietoa.”

Entä mitä tapahtuu maksuttoman neuvonnan jälkeen?

– Asiakas kiittää ja jatkaa omaa bisnestä. Yleensä hän palaa takaisin hakemaan uutta tietoja, joskus liittyy jäseneksi kun huomaa, että se auttaa häntä tekemään Venäjän-kauppaa, Kairo kertoo.

– Asiakkaan kanssa sovitaan jatkosta ja informoidaan siitä, että jatkoyhteydenotto on aina toivottavaa, mikäli uusia  kysymyksiä ilmenee esillä olevan teeman ympärillä. Usein puhelimitse tapahtuneen yhteydenoton jälkeen ollaankin vielä esimerkiksi sähköpostitse yhteydessä tai järjestetään tarvittaessa palaveri, valottaa Kekki.

Maksuton Venäjän-kaupan neuvonta palvelee numerossa 010 439 1150 arkisin klo 9-16.

Lue lisää neuvonnasta:

Maksuton neuvonta

Keskustelua aiheesta

Back top top