Skip to Content

Venäjän-kaupan uudet yhtälöt

Missä Venäjällä ongelma, siellä Suomella mahdollisuus.

Tämä viisaus mielessäni luin keväällä presidentti Putinin ukaasia, jossa asetettiin tavoitteita uudelle virkakaudelle. Innovaatioihin ja digitalisaatioon painottuva teknologinen kehitys, asuntorakentamisen lisääminen, terveydenhuollon ja koulutuksen laadun parantaminen, samoin kuin ympäristön tilan kohentaminen kuulostivat hankkeilta, joiden toteuttaminen loisi kysyntää suomalaiselle osaamiselle. Teillä tarve, meillä tarjonta. Yhtälö toimisi loistavasti ilman muutamaa muuttujaa.

Epätoivotut muuttujat voivat tehdä yhtälön tuloksesta bisneksen kannalta ennustamattoman. Venäjä on kirinyt eurooppalaisten yritysten kohtaamien kaupanesteiden tilastojen kärkeen, mikä on seurausta maan toteuttamasta tuonninkorvausohjelmasta. Pakotepolitiikka on kiihtynyt: sekä USA:n että Venäjän laveasti kirjatut pakotelait vaikeuttavat tulkintaa niiden soveltamisesta eurooppalaisiin yrityksiin.

Tätä taustaa vasten heinäkuun Trump-Putin -huipputapaaminen nostatti mieleeni salaisen toiveen jostain paremmasta. Huonommaksi ei voisi mennä, mutta meni sittenkin.

Tapaamisen voittajaa en halua nimetä, mutta häviäjän tiedän. Se on kansainvälinen kauppa. Tuloksena oli uusi aalto USA:n pakotteita ja pakoteluonnoksia, joiden vuotaminen julkisuuteen Venäjällä heikensi ruplaa ja hämmensi markkinoita. Nyt arvioidaan luonnosten läpimenoa ja arvuutellaan Venäjän vastatoimia. Tällainen epävarmuus on bisnekselle suurinta myrkkyä.

Missä Venäjällä ongelma, siellä Suomella mahdollisuus.

Suomalaisten yritysten keskuudessa varovaisuus lisääntyy, mutta usko omaan tekemiseen ei vähällä horju. Viime vuosi oli Venäjän-kaupassa pitkästä aikaa kasvun aikaa ja toukokuun barometrikyselyssä yli puolet suomalaisista yrityksistä uskoi oman viennin ja liiketoiminnan kasvuun Venäjällä. Sopeuttamistoimet näyttivät olleen ohi ja moni suunnitteli keväällä läsnäolon vahvistamista markkinoilla vähintäänkin myynti- ja markkinointitoimenpiteiden aktivoinnin kautta. Mahdollisuuksia Venäjän markkinoilla olisi nyt huikean paljon ja moni suomalainen yritys on sen oivaltanut. Toivottavasti epätoivotut muuttujat eivät estä mahdollisuuksien hyödyntämistä ja ratkaise tätä yhtälöä epätoivotulla tavalla.

Olen usein sanonut, että SVKK on haasteellisten markkinoiden asiantuntija ja kysyntää osaamisellemme on sitä enemmän, mitä haasteellisemmat ovat ajat. Toki näin, mutta vähempikin olisi riittänyt.

Keskustelua aiheesta

Back top top