Tapahtumaraportit

Visiona Venäjä -seminaarissa juhlittiin 70 vuotta täyttänyttä Suomalais-Venäläistä kauppakamaria

Suomalais-Venäläisen kauppakamarin Visiona Venäjä -juhlaseminaari keräsi torstaina lähes 200 osallistujaa ravintola Palacen tiloihin Etelärantaan. Seminaarissa puitiin Venäjän-kaupan ja Suomen ja Venäjän poliittisten suhteiden nykytilaa ja juhlistettiin samalla tänä vuonna 70 vuotta täyttänyttä Suomalais-Venäläistä kauppakamaria.

Tilaisuuden avasi SVKK:n toimitusjohtaja Jaana Rekolainen, joka toivotti seminaarin vieraat tervetulleiksi ja kertoi kauppakamariyhdistyksen kuulumisista ja toiminnasta. Rekolaisen mukaan syvin aallonpohja Venäjän-kaupassa näyttää olevan ohitettu ja markkinoilta on alkanut tihkua jo joitain myönteisiä signaaleita Venäjän talouden toipumisesta.

Pääministeri Juha Sipilä kertoi Moskovassa keskiviikkona pidetyn Suomen ja Venäjän hallitusten välisen talouskomission kokouksen annista. Kokous järjestettiin ensimmäistä kertaa sitten maaliskuun 2013.

— Talouskomission toiminnalla on sekä konkreettista, että symbolista merkitystä. Se kertoo omaa kieltään siitä, miten maiden väliset taloussuhteet toimivat. Kyseessä on kaupankäynnin tukirakenne, jossa keskustellaan sektorikohtaisista teemoista – liikenneasioista aina pk-yrittäjyyteen, Sipilä muistutti.

Pääministeri totesi, että Venäjän suuntaan ylläpidettävän keskusteluyhteyden merkitys tunnustetaan EU:ssa ja Suomen roolia siinä arvostetaan. Suomessa käytävän Venäjä-keskusteluun Sipilä toivoo moniäänisyyttä ja ennakkoluulottomuutta.

— Pitäisin tärkeänä, että voisimme demystifioida Venäjää. Venäjä ei saa olla vain harvojen asiaan vihkiytyneen ja pääosin miesvaltaisen porukan oma aihe. Tarvitaan faktoihin perustuvaa, laajapohjaista, moniäänistä ja ennakkoluulotonta Venäjä-keskustelua. Vain ”yhtä totuutta” ei Venäjästäkään ole, Sipilä sanoi.

SVKK:n puheenjohtaja Esko Aho piti katsauksen SVKK:n 70-vuotiseen historiaan. Aho muistutti, että seitsemän vuosikymmenen aikana ei ole ollut yhtään sellaista vuosikymmentä, jonka aikana ei olisi ollut mitään kriisejä aiheuttaneita tapahtumia.

— On ollut Neuvostoliiton hajoamista, öljykriisejä ja muuta. Siitä huolimatta kauppaa on aina käyty, toki välillä enemmän ja välillä vähemmän. Vuonna 1992 monet olivat valmiit tuomitsemaan Venäjän-kaupan menneen maailman jutuksi. Aika nopeasti kauppa siitä alkoi kuitenkin elpyä, Aho sanoi

Myös Aho peräänkuulutti dialogin ja Venäjä-suhteiden hoitamisen merkitystä.

— Näissä oloissa, jossa yksittäiset asiat saavat tavattomasti huomiota ja ohjailevat yleistä mielipidettä, näen yhä tärkeämmäksi vakaan toimintaympäristön ylläpitämisen ja ihmisten välisen kanssakäymisen merkityksen. Venäjää ei tunneta lukemalla lehtiä, vaan siellä pitää käydä ja keskustella venäläisten kanssa. SVKK:lla ja suomalaisilla yrityksillä on tässä todella suuri rooli. Venäjä-suhteiden hyvä hoito ei tarkoita silmien ummistamista siltä, mitä siellä tapahtuu, Aho korosti.

Juhlapuheiden jälkeen pidettiin paneelikeskustelu, jossa Venäjän-kaupan nykytilasta ja tulevaisuudennäkymistä keskustelivat Maimo Henriksson (Ulkoministeriö), Elina Björklund (Reima Oy), Pekka Vauramo (Finnair Oyj) ja Ari Lehtoranta (Nokian Renkaat Oyj). Paneelikeskustelun juonsi Yle:n toimittaja Levan Tvaltvadze.