Skip to Content
Ulkomaankauppa ja liiketoiminta Patrik Saarto
Avoin 184
Digitaalisen merkinnän järjestelmään on rekisteröitynyt jo lähes 270 000 yritystä

Kuva: Unsplash.

Digitaalisen merkinnän järjestelmään on rekisteröitynyt jo lähes 270 000 yritystä

Koodeja on generoitu 20 miljardia kappaletta.

Venäjän uuteen digitaalisen merkinnän järjestelmään on rekisteröitynyt jo lähes 270 000 yritystä, kertoo kauppa- ja teollisuusministeri Denis Manturov ministeriön mukaan. Manturov esitteli järjestelmän kehitystä presidentti Vladimir Putinille syyskuussa.

Puolentoista vuoden kuluessa järjestelmä on laajentunut käsittämään jo 12 tavararyhmää. QR-koodeja on generoitu lähes 20 miljardia kappaletta.

– Järjestelmään on rekisteröitynyt jo lähes 270 000 yritystä, mikä parantaa markkinoiden läpinäkyvyyttä, Manturov sanoo.

Manturovin mukaan digitaalinen merkintä on jo puhdistanut lääketeollisuutta laittomista lääkkeistä. Tupakkateollisuudessa harmaalta vyöhykkeeltä on noussut esiin kymmenen uutta valmistajaa. Valmisteveroja on edellisen seitsemän kuukauden aikana kertynyt 54 miljardia ruplaa aiempaa enemmän.

Tavoitteena laajentuminen

Tällä hetkellä pakollisen merkinnän piiriin kuuluvat jo tupakkatuotteet, turkikset, jalkineet ja lääkkeet. Vuoden loppuun mennessä siirtymäaika päättyy renkailla, kameroilla ja hajuvesillä. Tammikuussa vuorossa ovat maitotuotteet ja kevyt teollisuus.

Seuraavaksi koevaiheeseen on siirtymässä pullotettu juomavesi, jonka kohdalla on tavoitteena pakollisen merkinnän alkaminen maaliskuussa 2021. Myös alkoholijuomat halutaan tuoda merkinnän piiriin oluesta aloittaen.

Tärkeänä seikkana Manturov pitää koodien tulostuslaitteiden kotimaista tuotantoa. Lisäksi on päätetty viiden tavararyhmän – jalkineiden, kameroiden, hajuvesien, renkaiden ja kevyen teollisuuden – tuotteiden merkitsemisestä Euraasian talousunionin alueella, mikä edistää venäläisten IT-järjestelmien vientiä alueella.

Lue myös:

Digitaalinen tuotemerkintä Venäjällä – näin uusi järjestelmä toimii

Kiina osallistuu Venäjän digitaalisen merkinnän järjestelmään

Itella toteutti Reiman jalkineiden digitaalisen tuotemerkinnän Venäjällä

Keskustelua aiheesta

Back top top