Skip to Content
Elintarvikkeet ja tekstiilit Patrik Saarto
Avoin 1301
Gluteenittomat tuotteet ovat lähdössä lentoon Venäjällä - Suomalainen Baron Foodtech auttoi venäläisleipomoa tuoteryhmän ensiaskelissa

Kuva: Austin Ban/Unsplash.

Gluteenittomat tuotteet ovat lähdössä lentoon Venäjällä - Suomalainen Baron Foodtech auttoi venäläisleipomoa tuoteryhmän ensiaskelissa

Uusi leipomobrändi sai alkunsa rohkeasta laajennuksesta rakennusalalta leipomotuotteisiin.

Venäjällä syödään paljon leipää ja Suomessa osataan leipoa. Näistä aineksista syntyy erinomainen limppu, etenkin kun kyse on Suomessa jo tunnetusta ja Venäjälle leviävästä trendistä.

Tällä kertaa kyse on gluteenittomasta leivästä. Gluteenittomien tuotteiden kysyntä Venäjällä on alkanut orastaa siinä määrin, että rakennusalalla toimiva venäläisyhtiö Sapsan päätti vuonna 2018 laajentaa toimintaansa leipomon puolelle.

Avuksi gluteenittoman leivän kehittämisessä pyydettiin leipomoiden liiketoiminnan konsultointia tarjoava suomalainen Baron Foodtech, kerrotaan Suomalais-Venäläiselle kauppakamarille lähetetyssä tiedotteessa. Puolen vuoden työn tuloksena syntyi Foodcode-niminen leipomotuotteiden brändi.

– Emme tienneet mitään gluteenittoman leivän valmistamisesta, mutta tunsimme markkinan potentiaalin. Koska meillä ei ole Venäjällä tarpeeksi alan asiantuntijoita, otimme yhteyttä Baron Foodtechin Mikko Lehtiseen, tavoitteena kehittää seitsemän erilaista taikinaa leipomollemme, kertoo Rustam Urazbakhtin Foodcodelta.

Baron Foodtechilla on yli 32 vuoden kokemus leipomoliiketoiminnan konsultoinnista Pohjoismaissa, Baltiassa ja Venäjällä. Toimitusjohtaja Mikko Lehtisen mukaan yhtiön suunnitteluote lähtee perusasioista – reseptit räätälöidään ja leipomisessa neuvotaan alusta asti.

– Sapsanin gluteenittomat Foodcode-tuotteet olivat mielenkiintoinen ja nopeatahtinen suunnitteluprosessi. Yhtiö oli analysoinut gluteenittomien tuotteiden kysynnän ja markkinapotentiaalin oikein, joten aika ja tehokkuus olivat menestyksen avaimet. Pidimme prosessin silti perusasioissa, Lehtinen kuvailee.

Venäjä yksi alan kasvavista markkinoista

Gluteenittomien tuotteiden kasvupotentiaaliksi arvioidaan Venäjällä 8-10 prosenttia vuodessa. Kasvu lähtee suurista kaupungeista, joihin uudet trendit saapuvat ensimmäisinä. Lisäksi tuoteryhmä on jo nyt alkanut erikoistua alakategorioihin, kuten vegaanisiin gluteenittomiin tuotteisiin.

– Sapsan osui ”sweet spottiin” ja kykeni kaappaamaan johtoaseman lyhyessä ajassa. Me Baron Foodtechilla näemme Venäjän yhtenä kehittyvänä markkinana erikoisleipien ja -leipomotuotteiden kategoriassa. Nykyisellä teknologialla ja kansainvälisen osaamisen hyödyntämisellä leipomoala voi helposti nousta seuraavalle tasolle, vaikka yritys ei alkujaan edes toimisi alalla, kuten Sapsanin tapauksessa, Lehtinen sanoo.

Baron Foodtech on vuonna 2001 perustettu nastolalainen yritys. Euroopan ja Venäjän lisäksi se toimii myös Yhdysvalloissa ja Lähi-idässä.

Lue myös:

Yhä useammassa venäläiskaupungissa käytetään suomalaisen PayiQ:n matkakorttisovellusta

Keskustelua aiheesta

Back top top