Jakelu ja paikallinen valmistus painottuvat Fontankan tutkimuksessa suomalaisyrityksistä
Fontanka listaa vuosittain 30 vaikutusvaltaisinta suomalaisyritystä Venäjällä.
Pietarilainen verkkolehti Fontanka on jälleen julkaissut vuotuisen tutkimuksensa vaikutusvaltaisimmista suomalaisyrityksistä Venäjällä.
Tutkimuksessa annetaan pisteitä liikevaihdon suuruudesta, investointien määrästä, investointitoiminnan aktiivisuudesta, edustuksesta eri Venäjän alueilla ja erityissaavutuksista, kuten innovaatioista, ympäristöhankkeista ja yrityskulttuurin kehittämisestä.
Tuloksissa esitetään 30 vaikutusvaltaisinta suomalaisyritystä vuoden 2019 tietojen perusteella. Fontankan mukaan kyseisten yritysten liikevaihto oli vuonna 2019 yhteensä 337,8 miljardia ruplaa, kun vuotta aiemmin se oli 288,6 miljardia ruplaa.
Vaikutusvaltaisin suomalaisyritys Venäjällä on edelleen suvereenisti Fortum. Kärkikolmikko on muuttumaton viime vuodesta, toisena tulevat Nokian Renkaat ja Stora Enso. Neljännelle sijalle on noussut listalta pudonneen Nesteen paikalle UPM, viidentenä on viime vuoden tapaan YIT.
Uutena listalle ovat nousseet Ponsse, Metsä, Bang & Bonsomer ja Prysmian Group. Listalta ovat pudonneet Nesteen lisäksi Yliopiston apteekki, Lujabetoni, Tieto ja Ensto. Metso-Outotec on esitetty listalla jo fuusioituneena.
Embargosta pandemiaan
Fontankan ensimmäinen tutkimus julkaistiin vuonna 2016. Viisi vuotta 2015-2019 ovat sisältäneet talouspakotteita, heikkoa ruplaa ja vähittäistä kaupan elpymistä. Koronavuosi 2020 on tuonut jälleen uuden kriisin kansainväliseen kauppaan.
Fontankan listauksen rakenteessa on vuosien kuluessa ollut trendinä, että vähittäiskaupan, palvelualojen ja kiinteistöalan yritysten osuus on vähentynyt. Tavaroiden, koneiden ja laitteiden jakelijoiden ja paikallisesti valmistavien osuus on vuorostaan kasvanut.
Ensi vuoden tutkimuksen mielenkiintoa lisää koronavuoden lopputulema yrityksissä – taittuuko kärkikolmenkympin liikevaihdon kasvu? Tilauskirjat kantoivat teollisuusyrityksiä vielä keväällä, mutta loppuvuotta kohti uusia tilauksia on lykätty. Moni yritys on ottanut loikan verkkokaupassa.
– Uudet olosuhteet ovat tuoneet myönteisiäkin uudistuksia liiketoimintaan. Fazer kehittää aktiivisesti verkkokauppaa, oma verkkokauppa mukaanlukien, ja kehittää tilanteeseen sopivia tuotteita, kertoo Fontankalle Fazerin Venäjän-yhtiön toimitusjohtaja Vladimir Kaljavin.
Poikkeusaika on saanut uusiakin yrityksiä tutkailemaan Venäjän markkinaa, sanoo tutkimuksen julkaisutilaisuudessa esiintynyt Suomalais-Venäläisen kauppakamarin toimitusjohtaja Jaana Rekolainen.
– Meitä on tänä vuonna lähestynyt yli 400 suomalaisyritystä erilaisin kysymyksin liittyen liiketoimintaan Venäjällä, esimerkiksi uusien kumppanien löytämiseksi, Rekolainen kertoo.
Aiheesta aiemmin:
Fontankan tutkimus: Fortum edelleen vaikutusvaltaisin suomalaisyritys Venäjällä
Lue myös: