Skip to Content
Ulkomaankauppa ja liiketoiminta Patrik Saarto
Avoin 357
Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnot Supermetricsille, Harvialle ja Lojerille

Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnot Supermetricsille, Harvialle ja Lojerille

Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinto myönnetään vuosittain.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on myöntänyt vuoden 2020 kansainvälistymispalkinnot. Tulokasyrityksenä palkittiin verkkomarkkinoinnin seurantaan keskittynyt Supermetrics Oy. Kasvuyrityksinä palkittiin sauna- ja spa-yhtiö Harvia Oyj ja Pohjoismaiden suurin sairaala- ja hoitokalusteiden valmistaja Lojer Group Oy. Keskeisiä kriteerejä palkitsemiselle olivat kansainvälinen kasvu koronan aiheuttamasta poikkeustilanteesta huolimatta, kilpailukykyinen ja kannattava toiminta sekä eettinen ja ekologinen kestävyys.

Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinto myönnetään vuosittain tunnustuksena suomalaisille, kansainvälisesti menestyville yrityksille tai yhteisöille.

Kansainvälisen menestyksen lisäksi arvioinnissa painotettiin toiminnan eettisyyttä, vaikutuksia suomalaisen osaamisen ja työllisyyden kehittymiseen sekä ulkomaisiin investointeihin ja Suomen innovaatioympäristön tunnetuksi tekemiseen. Yritykset ovat pystyneet jatkamaan tervettä liiketoimintaa koronakriisistä huolimatta.

– Kriisin aikana yritysten on tärkeä uudistua ja innovoida. Palkitut yritykset ovat menestyneet, työllistäneet ja kansainvälistyneet taloudellisesti vaikeana aikana. Nämä eri toimialoja edustavat yhtiöt inspiroivat esimerkillään muita ja tuovat valoa tähän hetkeen, pohtii Nina Kopola, Business Finlandin pääjohtaja ja Team Finland –verkoston varapuheenjohtaja.

Ehdotuksen palkittavista yrityksistä ja yhteisöistä presidentille tekivät Team Finland -verkoston toimijat, muun muassa Business Finland, ELY-keskukset, Finnvera ja Ulkoministeriö. Elinkeinoelämän järjestöt antoivat ehdotuksia ehdokkaiksi.

Supermetrics auttaa markkinoijia hyödyntämään dataa

Digimarkkinoinnin yleistyminen on synnyttänyt kasvavat markkinat datan analysoinnille ja hyödyntämiselle. Supermetricsin avulla markkinointitiimit voivat yhdistää eri lähteistä tulevan datan yhteen paikkaan analysoitavaksi ja raportoitavaksi. Supermetricsin kautta raportoidaan jo yli kymmenesosa globaalista digimarkkinoinnista. Supermetricsillä on noin puoli miljoonaa käyttäjää yli 120 maassa, ja yli 15 000 yritysasiakasta: joukossa mm. globaaleja mainos-, media- ja kuluttajatuotejättejä, kuten BBC ja Nestlé, sekä lukuisia hyväntekeväisyysjärjestöjä, kuten Unicef ja Amnesty. Tyypillisiä loppukäyttäjiä ovat markkinoinnin ja data-analytiikan asiantuntijat.

Tulokasyrityksenä palkitun yrityksen liikevaihto koostuu lähes kokonaan viennistä, ja liikevaihto on viime vuosina tuplaantunut vuosittain. Vuoden 2019 liikevaihto oli yli 13 miljoonaa euroa, ja yritys on ennustanut liikevaihdon kasvavan edelleen myös tänä vuonna. Yritys varmisti kesällä 2020 laajan, 40 miljoonan euron sijoituskierroksen, jossa sijoittajiksi tuli mukaan useita kansainvälistä kasvua vahvistavia toimijoita. Loppuvuodesta 2019 yritys valittiin Deloitten Technology Fast 50 -listalle, jossa kasvun mittarina on liikevaihdon kasvu neljän vuoden aikana.

– Olemme olleet kansainvälinen yritys alusta asti, ja olimmekin pitkään maailmalla tunnetumpia kuin Suomessa. Työntekijöitä olemme rekrytoineet aina maan rajoihin katsomatta – reilu sadan hengen tiimimme edustaa 25 eri kansallisuutta. Supermetricsin kasvu perustuu tuotteisiin, jotka vastaavat aitoon tarpeeseen. Olemme olleet ensimmäisten joukossa kehittämässä datatyökaluja, joita kaikki voivat käyttää ilman teknistä osaamista. Datan merkitys liiketoiminnassa kasvaa koko ajan, ja meistä jokaisella pitäisi olla mahdollisuus hyödyntää dataa työssään itsenäisesti. Se onnistuu vain sellaisilla teknologioilla, joihin kaikilla on pääsy, kertoo Mikael Thuneberg, Supermetricsin perustaja ja toimitusjohtaja.

Harvia: Perinteisestä kiuasvalmistajasta johtavaksi kansainväliseksi sauna- ja spa-brändiksi

Kasvuyrityksenä palkittu Harvia Oyj on kehittynyt 70 vuodessa muuramelaisesta kiukaiden valmistajasta globaalisti tunnetuksi sauna- ja spa-brändiksi, jonka tuotteita ja ratkaisuja myydään yli 80 maassa. Yrityksen määrätietoisempi kansainvälistyminen alkoi jo 1990-luvulla.

Vuonna 1950 perustettu Harvia listautui Helsingin pörssiin vuonna 2018, mutta yhtiössä on edelleen vahva perheyrityksen kulttuuri ja perhe on edelleen mukana osakkaana. Vuonna 2020 konsernin liikevaihdon uskotaan ylittävän 90 miljoonaa euroa ja konserni työllistää noin 550 henkeä Suomessa, USA:ssa, Saksassa, Kiinassa, Virossa, Itävallassa ja Romaniassa. Yrityksen kotimaan tuotantolaitokset ja pääkonttori sijaitsevat Muuramessa Keski-Suomessa. Kasvu jatkui myös vuoden 2020 aikana poikkeustilanteesta huolimatta. Yritys on panostanut vahvasti ja kokonaisvaltaisesti ympäristönäkökulmien huomioimiseen aina suunnittelusta tuotantoon, logistiikkaan, käyttöön ja kierrätykseen. Tuotteet on tehty kestävältä pohjalta sekä suunniteltu turvallisiksi ja pitkäikäisiksi.

– Tämä hieno tunnustus merkitse meille todella paljon ja kiitos kuuluu erityisesti koko Harvian henkilöstölle, joka on määrätietoisesti ja systemaattisesti kansainvälistänyt Harviaa ja tehnyt siitä yhden sauna- ja spa-alan tunnetuimmista tuotemerkeistä. Harviassa on oivallettu, että 90 % globaalista sauna- ja spa-markkinasta on Suomen ulkopuolella. Tämän eteen on tehtävä pitkäjänteistä työtä. Noin 75 % liikevaihdosta tuleekin jo Suomen ulkopuolelta. Erityisen hienoa on, että tunnustus tulee Harvian 70-vuotis juhlavuonna. Olemme aina olleet mahdollisimman lähellä markkinaa ja asiakkaitamme, ja yhdessä jatkamme nöyrästi strategiamme kulmakivien toteuttamista keskittymällä maantieteelliseen laajentumiseen, keskiostoksen kasvattamiseen ja tuottavuuden jatkuvaan parantamiseen, kertoo toimitusjohtaja Tapio Pajuharju.

Sairaala- ja hoitokalustevalmistaja Lojer vie suomalaista tuotantoa ylpeästi maailmalle

Toisena kasvuyrityksenä palkittu Lojer Oy on Pohjoismaiden suurin sairaala- ja hoitokalusteiden valmistaja ja alan merkittävin kotimainen työllistäjä. Suomessa yritys työllistä suoraan 150 henkilöä ja välillisesti kymmeniä muita. Vuonna 1919 perustetun yhtiön tehtaat sijaitsevat Sastamalassa, Kempeleessä ja Hollolassa. Lojer-konsernin liikevaihto on tänä vuonna noin 40 miljoonaa euroa. Liikevaihto on lähes kaksinkertaistunut viimeisen viiden vuoden aikana, ja viime vuoteen verrattuna kasvua on 25 prosenttia. Yrityksen tuotteita on käytössä yli 115 maassa. Viennin osuus liikevaihdosta on yli 60 prosenttia ja leikkauspöydissä jopa yli 95 prosenttia. Tärkeimpiä vientialueita ovat Pohjoismaat, Keski-Eurooppa, Venäjä sekä Lähi-itä.

Lojerilla on yli sadan vuoden historia teollisessa valmistuksessa Suomessa. Tuotteiden kotimaisuusaste on 80 prosenttia, ja Lojer hankkii käyttämänsä materiaalit ja komponentit mahdollisuuksien mukaan kotimaisilta ja lähialueen toimittajilta. Tuotteiden valmistus Suomessa on yritykselle arvovalinta.

– Palkinto on meille arvokas tunnustus pitkäjänteisestä, jo 1960-luvulla aloitetusta vientityöstä. Maailmalla vastassamme ovat globaalit suuryritykset, ja pärjäämme kilpailussa tuotteidemme korkean laadun sekä erinomaisen käytettävyyden ja kestävyyden ansiosta. Ne perustuvat omaan kotimaiseen kehitykseen ja tuotantoon. Niiden merkitys korostui koronakeväänä, kun sairaalasänkyjen ja potilaspaarien kysyntä kasvoi räjähdysmäisesti. Oman valmistuksemme avulla pystyimme auttamaan suomalaisten terveydenhoidon toimijoiden lisäksi monia eurooppalaisia asiakkaitamme. Olemme ylpeitä suomalaisesta teollisuudesta, ja viemme sitä ylpeästi myös maailmalle, sanoo Lojerin toimitusjohtaja Ville Laine.

Lisätietoja:

Team Finland: Risto Huhta-Koivisto, Head of International Business (Business Finland)  +358 40 343 3347, risto.huhta-koivisto@businessfinland.fi

Lojer: Ville Laine, toimitusjohtaja, 010 8306 715, ville.laine@lojer.com

Supermetrics: Mikael Thuneberg, Perustaja ja toimitusjohtaja, +358 40 356 3260 mikael.thuneberg@supermetrics.com

Harvia: Tapio Pajuharju, CEO, +358 50 577 4200, tapio.pajuharju@harvia.fi

Team Finland -verkosto edistää Suomen ja suomalaisten yritysten menestymistä maailmalla. Verkosto tukee julkisrahoitteisilla palveluillaan yrityksiä kansainvälistymisessä, houkuttelee Suomeen investointeja ja rakentaa Suomi-kuvaa maailmalla. Tutustu Team Finlandiin ja sen palveluihin www.team-finland.fi

Keskustelua aiheesta

Back top top