Skip to Content
Terveys ja ympäristö Patrik Saarto
Avoin 691
Tšeljabinskin jätehuolto romahti uudistuksen kynnyksellä - syytettyjen penkillä ovat nyt sekä paikallishallinto että vanhat kuljetusyhtiöt

Tšeljabinskin jätehuolto romahti uudistuksen kynnyksellä - syytettyjen penkillä ovat nyt sekä paikallishallinto että vanhat kuljetusyhtiöt

Uusi alueellinen operaattori on käynnistänyt työnsä vanhan järjestelmän raunioiden savutessa yhä.

  • Tšeljabinskin entiset jätealan kuljetusyhtiöt boikotoivat kaupungin kaatopaikan sulkemista viime syksynä.
  • Paikallishallinnon tuki kaupungin ulkopuoliselle kaatopaikalle johti rikosilmoitukseen.
  • Kuljetusyhtiötä ja hallintoa epäillään kilpailulain rikkomisesta.

Venäjän jäteuudistus etenee eri alueilla vaihtelevalla menestyksellä. Tšeljabinskissa asukkaat saivat kokea syyskuussa 2018 kovia, kun kaupungin jätehuolto romahti hetkellisesti kokonaan, juuri jo muutenkin suuren mullistuksen kynnyksellä.

Kaikki alkoi siitä, kun kaupunki sulki kaatopaikkansa ja käski jäteyhtiöiden ajaa roskat kaupungin ulkopuolelle Poletajevon, Kopeiskin ja Ureftyn kaatopaikoille. Tšeljabinskissa tuolloin toimineille jätealan kuljetusyrityksille käsky ajaa kauemmaksi tarkoitti muun muassa kasvavia polttoainekustannuksia.

Vastalauseeksi yhtiöt päättivät loppukesästä ryhtyä boikottiin ja jättivät kaupungin roskat keräämättä. Syyskuun kuluessa Tšeljabinsk hautautui jätteisiin.

Kaupunkiin julistettiin poikkeustila, jotta tuleva jäteoperaattori voisi aloittaa työnsä jo etuajassa. Tšeljabinskin alueen hallitus päätti myös tukea Tšeljabinskin ulkopuolella sijaitsevia kaatopaikkoja taloudellisesti, jotta ne kykenisivät ottamaan kaupungin jätteet vastaan ilman jätemaksujen korotusta Tšeljabinskissa.

Kuljetusyhtiöitä oli tarkoitus tukea epäsuorasti kaatopaikkojen kautta. Polttoainekustannusten kasvun korvaamisesta suoraan ei puhunut kukaan.

Kartellisyytökset

Joulukuun lopussa Venäjän kilpailuviranomainen teki kymmenestä yhtiöstä ja kolmesta yrittäjästä rikosilmoituksen kilpailulainsäädännön rikkomisesta boikotilla.

Yhtiöt ovat MUP Gorekotsentr, OOO Gorekotsentr+, OOO Antei, OOO Kondor, OOO Neo, OOO Torgtrans, OOO Transeko, OOO Uralskaja žemtšužina, OOO Eko-service ja OOO Ekospetsbaza. Kolme yrittäjää ovat Jelena Lisjatina, Jelena Podkorytova ja Oleg Tšudov.

Esitutkinnan arvioidaan valmistuvan keväällä. Mikäli kuljetusyritysten katsotaan syyllistyneen kartelliin, heitä uhkaa sakko, joka olisi kooltaan 1-15 prosenttia edellisvuoden liikevaihdosta.

Seuraavaksi paikallishallinto

Jätekriisi ei kuitenkaan ollut vielä tällä siivottu. Kopeiskin ja Ureftyn kaatopaikat kieltäytyivät ottamasta Tšeljabinskin jätteitä vastaan riittämättömään kapasiteettiin vedoten. Kaatopaikat kieltäytyivät samalla paikallishallinnon tarjoamasta taloudellisesta tuesta.

Vain Poletajevon kaatopaikka haki kyseistä tukea ja sai viime vuonna 32,8 miljoonaa ruplaa. Kaatopaikkaa pyörittävä OOO Poligon TBO on saanut aiempinakin vuosina tukia, jotka viime vuosi mukaan luettuna ovat yhteensä 88,7 miljoonaa ruplaa.

Bolšoi Tšeljabinsk -niminen yhteiskunnallinen säätiö teki asiasta valituksen. Säätiö epäilee, että tukirahoista kieltäytyneet Kopeiskin ja Ureftyn kaatopaikkat olisivat jääneet ilman avustuksia, vaikka olisivat niitä hakeneetkin.

Valituksen johdosta kilpailuviranomainen on tehnyt nyt myös rikosilmoituksen Tšeljabinskin alueen hallituksesta, alueen ympäristöministeriöstä ja OOO Poligon TBO -yhtiöstä.

Tulossa (juttu jatkuu alla):

Team Finland -matka Jekaterinburgiin ja Tšeljabinskiin

Uusi ongelma

Tšeljabinskin alueen jäteoperaattorina toimii nyt Tsentr kommunalnogo servisa. Alue on jaettu kolmeen klusteriin, jotka ovat Tšeljabinsk, Magnitogorsk ja Karabaš.

Operaattori on kohdannut heti yllättäviä ongelmia. Tammikuun lopulla Tšeljabinskissa oli vaihdettu kaikkiaan 7250 teräksistä jäteastiaa muovisiin, joita kutsutaan sanalla jevrokonteiner (евроконтейнер). Tammikuun aikana niistä 112 oli tuntemattomasta syystä palanut. Operaattori epäilee, että astioita sytytetään tahallaan.

Operaattorilla on tällä hetkellä Tšeljabinskissa käytössään 47 autoa asuinalueilla ja 10 kaupallisissa ja toimistokohteissa. 35 autoa kerää suurikokoista jätettä.

Lähteet: Kommersant Južnyj Ural, Kommersant Južnyj Ural, Znak.com.

Lue myös:

Kierrätysyritykset ongelmissa Jekaterinburgissa – jäteuudistuksen seurauksena raaka-aineet jämähtivät kaatopaikoille

Sverdlovskin alueen kierrätyskiista jatkuu – ministeri kutsui ongelmia myytiksi

Keskustelua aiheesta

Back top top