Skip to Content
Ulkomaankauppa ja liiketoiminta Patrik Saarto
Avoin 213
Venäjän mainosmarkkina notkahti yhdeksän prosenttia tammi-kesäkuussa

Kuva: John Schnobrich/Unsplash.

Venäjän mainosmarkkina notkahti yhdeksän prosenttia tammi-kesäkuussa

Kriisejä kestävän digimarkkinoinnin kasvu on tasoittanut heiluntaa mainosmarkkinoilla.

Venäjän mainosmarkkinan arvo notkahti yhdeksän prosenttia vuodentakaisesta tammi-kesäkuussa, käy ilmi Venäjän mainostoimistojen liiton AKAR:n tilastoista. Venäjän mainosmarkkinan arvo oli 207 miljardia ruplaa.

Eniten koronakeväästä kärsivät lehtimainonta, joka väheni 44 prosenttia ja radiomainonta, joka väheni 37 prosenttia. Ruplamääräisesti kyseiset kanavat ovat mainosmarkkinoiden pienimmät – lehtimainosmarkkinan arvo oli vain 4,2 ja radiomainosmarkkinan 4,6 miljardia ruplaa.

Arvoltaan suurin, 109 miljardin arvoinen digimainosmarkkina supistui tammi-kesäkuussa vain prosentin vuodentakaisesta. Televisiomainonta supistui yhdeksän prosenttia ja oli arvoltaan 74,4 miljardia. Ulkomainosmarkkina pieneni 30 prosenttia ja oli arvoltaan 14,9 miljardia ruplaa.

Ensimmäisen vuosipuoliskon pudotus mainonnassa ei ollut yhtä syvä kuin edellisissä kriiseissä. Alkuvuonna 2009 mainosmarkkina supistui 30 prosenttia ja alkuvuonna 2015 16 prosenttia. Mainosmarkkinan rakenne on muuttunut vuosikymmenessä merkittävästi internetmainonnan noustua suurimmaksi markkinaksi. Nettimainonta reagoi kriiseihin muita selvästi vähemmän.

Toinen neljännes vähensi markkinointia

AKAR ei julkaissut tilastoja erikseen toiselta neljännekseltä, mutta Kommersantin laskelmien mukaan mainosmarkkina sukelsi koronakriisin pahemmin kurittamalla toisella neljänneksellä 22 prosenttia 91 miljardiin ruplaan.

Televisiomainonta väheni 22 prosenttia 31,4 miljardiin, radiomainonta 58 prosenttia 1,7 miljardiin, lehtimainonta 67 prosenttia 1,3 miljardiin, ulkomainonta 61 prosenttia 3,9 miljardiin ja internetmainonta yhdeksän prosenttia 53 miljardiin ruplaan.

Kommersantin asiantuntijalähteiden mukaan mainosmarkkina on alkanut elpyä kolmannella neljänneksellä. Mikäli toista aaltoa ei tule, mainosmarkkina saattaa jäädä kymmenyksen viime vuotta pienemmäksi.

Aiheesta aiemmin:

Internet hallitsee nyt puolta Venäjän mainosmarkkinasta

 

Keskustelua aiheesta

Back top top