Skip to Content
Vähittäiskauppa ja verkkokauppa Patrik Saarto
Avoin 1005
Verkkokauppajätti Ozon.ru avasi ovensa cross-border-kaupalle

Kuvakaappaus: seller.ozon.ru.

Verkkokauppajätti Ozon.ru avasi ovensa cross-border-kaupalle

Suomalaisillekin avautui nyt mahdollisuus myydä suoraan Ozon.ru-markkinapaikan alustalla.

Venäjän johtaviin verkkokauppapaikkoihin kuuluva Ozon.ru on avannut myös ulkomaisille yrityksille mahdollisuuden luoda alustalle oman verkkokaupan.

Ulkomaisten toimijoiden ei enää välttämättä tarvitse perustaa kokonaan omaa, venäjänkielistä verkkokauppaa Venäjän markkinoita varten, vaan Ozon.ru tarjoaa valmiin alustan, markkinat ja toimituskanavat.

– Venäjällä ei ole ennen ollut sellaista isoa markkinapaikkaa, jolla ulkomainen pääsisi myymään. Ozon avaa nyt portaalinsa myös ulkomaisille kauppiaille, eli samalla tavalla kuin mikä tahansa suomalainen yritys voi myydä esimerkiksi Amazonin kautta Yhdysvaltoihin tavaraa, kertoo Suomalais-Venäläiselle kauppakamarille toimitusjohtaja Marko Kangaskolkka Flying Lynxistä.

Flying Lynx on palveluyritys, joka auttaa yrityksiä pääsemään eri markkinapaikkoihin uusilla markkinoilla, esimerkiksi Kiinassa ja Japanissa. Flying Lynx tekee nyt tilejä myös Ozon.ru-alustalle.

Sertifiointia ei tarvita

Kangaskolkan mukaan verkkokauppaan liittyy usein väärinkäsitys, että tuotteille tarvitaan sertifikaatti. Kun Suomesta myydään tavaraa venäläiselle kuluttajalle verkkokaupan kautta, tuontisertifiointia tai lokalisoitua pakkausta ei tarvita.

Sama käytäntö toteutuu myös Ozon.ru-markkinapaikan kautta tehdyssä myynnissä – tuotteesta tarvitaan vain venäjänkieliset tiedot.

– Tämä mahdollistaa Venäjän-kaupan aloittamisen nopeasti ja kustannustehokkaasti, kun suurin yksittäinen kuluerä on Ozoniin tulevien sisältöjen lokalisointi Venäjän markkinalle, Kangaskolkka muistuttaa.

Tulossa (juttu jatkuu alla):

Koulutus: Verkkokauppa Venäjällä

Laadukasta ja pohjoismaista

Venäläisessä verkkokaupassa muhii suomalaisnäkökulmasta edelleen valtaisa, käyttämätön potentiaali. Kangaskolkan mukaan suomalaisten kannattaisi hyödyntää verkkokauppaa sellaisissa laadukkaissa, pohjoismaisissa tuotteissa, joita haetaan nyt käsin Suomesta.

– Lähtökohtaisesti ensimmäinen asia on aina tarkistaa, tuotetaanko Venäjällä paikallisesti jotakin vastaavanlaatuista tuotetta, koska siinä ei pysty hinnalla kilpailemaan. Venäjän ylivoimaisesti suosituin verkkokauppa on AliExpress, jossa myydään halpaa t-paitaa ja kännykänkuorta – sellaiseen kilpailuun ei kannata lähteä, Kangaskolkka neuvoo.

Tällä hetkellä Suomesta tehdään Venäjälle vain vähän verkkokauppaa. Kysyntä kohdistuu etenkin lastentarvikkeisiin ja -vaatteisiin, erilaisiin harrastusvälineisiin ja jossain määrin myös elintarvikkeisiin.

Henkilökohtaisen tuonnin tullirajojen kiristyttyä Euraasian talousunionissa esimerkiksi itäsuomalaiset kaupat voisivat lisätä verkkokaupan yhdeksi myyntikanavaksi. Myymälöistä voisi tällöin tehdä ikään kuin showroomeja. Suomen etuna on myös maantiede – hintaan sisältyvät kuljetuskustannukset ovat venäläisille naapurimaasta alhaisemmat.

Verkkokaupan hyödyntämisen lisäksi työsarkaa on myös markkinoinnin puolella.

– Ainakin vielä pari vuotta sitten AliExpress oli Yandexin haetuin hakusana, mikä kertoo siitä, että ulkomainen verkkokauppa venäläiselle kuluttajalle on tällä hetkellä yhtä kuin Kiina. Sehän se on, mitä meidän pitäisi pystyä yhdessä muuttamaan, että venäläiset edes lähtisivät etsimään verkosta suomalaisia tuotteita, Kangaskolkka sanoo.

Lue myös:

Venäläinen verkkokauppa kasvoi tammi-kesäkuussa neljänneksen edellisvuodesta

Mail.ru:n toimitusjohtaja uudesta verkkokauppajätistä: ”Yksi taitavimmista hankkeista internetin alueella”

Keskustelua aiheesta

Back top top