Skip to Content
Jäsenyritykset

Hakkapeliitta-hengellä 17 miljoonaa rengasta vuodessa

Mennyt vuosi 2020 oli Nokian Renkaille Venäjällä myynnin näkökulmasta pelättyä helpompi, vaikka haasteita kohdattiin.

Teksti Mataleena Ikonen  Kuvat Nokian Renkaat

Renkaiden myynti hankaloitui pandemiarajoitusten takia. Kesä toi kuitenkin auringonpaistetta kysynnän muodossa, sillä venäläiset hyödynsivät Nokian Renkaiden kampanjoita ja matkustelivat kotimaassaan omilla autoilla, jolloin uusia kesärenkaita hankittiin runsaasti. Nyt tehdas toimii taas lähes täydellä kapasiteetillaan tuottaen 17 miljoonaa rengasta vuodessa. Kuluvan vuoden odotukset ovat myönteisiä, ja investointeja on jatkettu myös pandemian aikana.

– Viime vuosi päättyi yritykselle myynnin näkökulmasta paljon paremmin kuin mitä voisi pandemiatilanteessa kuvitella. Venäjän tehdas on Nokian Renkaiden päätuotantolaitos, joka tuottaa
yli 80 prosenttia yhtiön kaikista henkilöautojen renkaista, joten meidän vastuullamme on varmistaa, että se toimii pysähtymättä, kertoo Nokian Renkaiden varatoimitusjohtaja sekä Venäjän ja Aasian liiketoiminta-alueiden vastaava johtaja Andrei Pantioukhov.

Uusin projekti on tehtaan yhteyteen valmistuneen automatisoidun varaston käyttöönotto, mikä nopeuttaa asiakkaiden tilausten käsittelyä. Kuluttajille lanseerattiin oma markkinapaikka nokiantyres.ru-sivustolla. Sieltä saa kätevästi yhdistettyä samaan palveluun renkaiden tilaamisen ja asennuksen lähimpään rengaskeskukseen.

– Pandemia on osoittanut, että älypuhelimen kautta käytettävien sähköisten palvelujen kehittäminen on keskeinen menestystekijä, Pantioukhov summaa.

”Pandemia on osoittanut, että älypuhelimen kautta käytettävien sähköisten palvelujen kehittäminen on keskeinen menestystekijä.”

Nokian Renkaat myös kierrättää käytöstä poistettuja renkaita Venäjällä. Renkaat ovat IV:n luokan jätettä, joten niiden kierrättäminen tapahtuu niihin erikoistuneissa yrityksissä. Yhdessä muiden rengasvalmistajien kanssa perustetussa voittoa tavoittelemattomassa yhdistyksessä EcoTiresUnionissa (Venäjällä tunnetaan nimellä EcoShinSoyuz) noudatetaan valmistajien laajennettua vastuuta eli VLV-standardeja. Yhdistys on ensimmäinen tällainen toimialayhdistys Venäjällä, ja se hoitaa niin kuluneiden renkaiden keräyksen kuin kuljetuksenkin.

Suurin osa käytetyistä renkaista murskataan, jolloin niitä uusiokäytetään muun muassa stadionien ja leikkikenttien alustojen rakentamiseen. Osa renkaista menee pyrolyysilaitoksiin, joissa niistä saadaan kuumennettaessa lämmitysöljyä, nokea ja metalliromua. Vuosien 2017–2020 aikana EcoShinSoyuz kierrätti 244 233 tonnia renkaita, josta Nokian Renkaiden osuus oli 51 048 tonnia. Samana aikana kierrätysaste nousi 15 prosentista 30 prosenttiin. Vuonna 2020 yhdistys toimi jo 21 Venäjän alueella 25 yhteistyökumppanin avuin.

Lakisääteisten velvoitteiden lisäksi Nokian Renkaat on käynnistänyt oman Nokian Eco Challenge –ohjelman, joka pyrkii hävittämään käytettyjä renkaita luvattomilta kaatopaikoilta. Yksityishenkilöt voivat ilmoittaa järjestelmään laittomien kaatopaikkojen sijainnin, jolloin renkaat haetaan ja kierrätetään ohjelman mukaisesti. Projektin alkamisesta joulukuussa 2018 lähtien noin 1000 tonnia käytettyjä renkaita on jo kuljetettu kierrätettäväksi Venäjän eri alueilla.

Työnantajat Venäjällä joutuvat kilpailemaan osaavasta henkilökunnasta työnantajamielikuvilla. Nokian Renkaat on vastannut haasteeseen luomalla ilmapiirin, jossa on miellyttävää ja mielenkiintoista työskennellä. Yrityskulttuuri on innovatiivinen ja tarjoaa työntekijöille haasteita ja mahdollisuuksia kehittyä. Henkilöstövalintakysymyksissä erotutaan kilpailukykyisillä palkoilla ja erilaisilla sosiaalipaketeilla, sekä työntekijöille tarjotaan bussikuljetuksia. Tämän lisäksi rakennukset ovat moderneja, tyylikkäitä ja tietenkin turvallisia. Niin kutsuttu Hakkapeliitta-henki uskoo yhteiseen menestykseen, omistautumiseen ja tiimityöhön.

– Nokian Renkaiden yrityskulttuuria kutsutaan ”Hakkapeliitta-hengeksi”, ja sille on ominaista tiimihenki, usko menestykseen ja innovatiivisuus, Pantioukhov toteaa tyytyväisenä.

Kuuntele lisää Nokian Renkaista Ruplan kurssi -podcastin toisesta jaksosta:

Podcast: Ruplan kurssi

Lue myös:

Case Nokian Renkaat

Keskustelua aiheesta

Back top top