Skip to Content
Jäsenyritykset

Suomalaisessa terveysmatkailussa ollaan uuden rakentamisen äärellä

Suomi tunnetaan korkealaatuisesta terveydenhuollosta ja terveysteknologiasta, mutta ei vielä terveysmatkailumaana. Terveysmatkailussa piilee merkittävä palveluviennin potentiaali, tiedetään Suomen Terveysmatkailu ry:ssä.

Teksti Patrik Saarto  Kuvat Patrik Saarto, Unsplash

Euroopan komission kolmisen vuotta sitten tekemän selvityksen mukaan terveysmatkailun arvo EU-maissa on noin 47 miljardia euroa, joskin summaan on laskettu mukaan myös kylpylä- ja muu wellness-toiminta. Suomen Terveysmatkailu ry:n ja Visit Finlandin arvion mukaan Suomen kansainvälisistä potilasvirroista saama liikevaihto on noin 10-15 miljoonaa euroa. Alalla riittää voitettavaa, eikä peukaloita ole jääty pyörittelemään.

Loppuvuodesta 2017 joukko aktiivisia terveysmatkailualan yrittäjiä päätti perustaa yhdistyksen, Suomen Terveysmatkailu ry:n, työkaluksi kohtaamiseen, oppimiseen ja vaikuttamiseen yhdessä. Yhdistys perustettiin alkuvuodesta 2018. Maaliskuusta 2019 yhdistyksen toiminnanjohtajana on toiminut matkailualan ja Venäjä-yhteistyön tunteva Maarit Haavisto-Koskinen.

– Tämä on hyvin innostava tehtävä, koska ollaan uuden rakentamisen äärellä. Vahva motivaattori on se tosiasia, että Suomi on pieni maa, joka on vientikaupasta riippuvainen. Uusia avauksia pitää tehdä, ja terveysmatkailussa on valtava potentiaali, Haavisto-Koskinen kuvailee.

”Tämä on hyvin innostava tehtävä, koska ollaan uuden rakentamisen äärellä.”

Suuri potentiaali johtaa suuriin tavoitteisiin. Strategiakaudella 2018-2023 yhdistyksen tavoitteena on kasvattaa alan liikevaihto Suomessa jo 100 miljoonaan euroon. Töitä on tehtävä ja uusia toimijoita saatava mukaan, mutta tehtävä ei ole mahdoton.

Mielikuvat terveysmatkailusta keskittyvät helposti vain sairaaloihin ja klinikoihin. Ei pidä unohtaa, että käsitteessä on mukana myös matkailu. Terveyspalveluita tarjoavien yritysten ympärille tarvitaan matkatoimistoja ja konsultoivia fasilitaattoreita, jotka järjestävät potilaille matkat, viisumit, majoitukset ja ohjeisohjelman potilaan mukana saapuvia omaisia tai saattajia unohtamatta. Kerrannaisvaikutukset ulottuvat laajemmalle kuin äkkiseltään arvaakaan.

Tätä orastavaa voimaa Suomen Terveysmatkailu ry koordinoi. Yhdistyksen kasvaessa kehittyy monipuolinen jäsenrakenne, joka tuo kaikki potilaan matkan eri vaiheisiin liittyvät toimijat saman katon alle.

– On äärimmäisen tärkeää, että terveyspalveluita tarjoavat yritykset löytävät oikeanlaiset kumppanit, sillä potilaalle täytyy taata saumaton palvelupolku alusta loppuun, Haavisto-Koskinen korostaa.

Tapaamisten ja tilaisuuksien ohella yhdistyksen tehtävänä on tehdä alaa tunnetuksi Suomessa ja Suomea tunnetuksi valituilla kohdemarkkinoilla. Yhteistyö Visit Finlandin ja Business Finlandin kanssa on erityisen tärkeää, tärkeä sidosryhmä on myös työ- ja elinkeinoministeriö. Yhdistys on verkostoitunut ulkoministeriön ja maahanmuuttoviraston kanssa, jotka tarjoavat tietoa viisumeiden ja maassa oleskelun käytännöistä. Suomen matkailualan liiton SMAL:n puoleen käännytään, kun tarvitaan konsultaatiota yrityksen ja matkatoimiston välisestä yhteistyöstä ja vastuunjaosta. Yhteistyöverkosto on laaja.

Maarit Haavisto-Koskinen

Maarit Haavisto-Koskinen on toiminut Suomen Terveysmatkailu ry:n toiminnanjohtajana maaliskuusta 2019.

Rajat auki terveydelle

Tällä hetkellä suomalaiset yritykset tarjoavat ulkomaalaisille hoitoa etenkin kolmella terveydenhuollon alueella – syöpähoidoissa, ortopediassa sekä hedelmöityshoidoissa ja synnytyksissä. Näiden lisäksi tarjotaan hoitoa myös erikoissairaanhoitoa tarvitseviin sairauksiin esimerkiksi silmäkirurgiassa ja hammashoidossa. Tärkeimpiä kohdemarkkinoita ovat Venäjä ja Kiina.

Kumppanuudet, tuotteistaminen, markkinointi ja uusien toimijoiden nouseminen ovat tärkeitä askelia kasvussa kaikilla markkinoilla.

– On erittäin tärkeää ja myös yhdistyksen tavoite, että saamme lisää yrityksiä, jotka näitä palveluita tarjoavat. Tarvitsemme laajan ja vankan rintaman, jotta saamme kansainvälisesti jalansijaa ja huomiota, Haavisto-Koskinen sanoo.

Koronakriisi on ollut isku myös terveysmatkailulle. Yritykset ovat laittaneet kehityshankkeita jäihin ja kansainvälinen potilasvirta on vähentynyt radikaalisti. Tutkimuksiin ja hoitoon hakeutuminen on hidastunut, mikä saattaa toki näkyä kysyntäpiikkinä myöhemmin.

Korona-aikana on ollut myös onnistumisia. Etenkin kriittisissä tapauksissa, kuten syöpähoitojen kohdalla, matkustusluvat ovat kaikkien onneksi järjestyneet.

– Koronan suljettua esimerkiksi Suomen ja Venäjän väliset rajat, ovat potilaat päässeet liikkumaan rajan yli, kiitos kummankin maan rajaviranomaisten joustavuuden. Myös uudet potilaat ovat saaneet luvan tulla Suomeen tutkimuksiin ja hoidot on voitu aloittaa, Haavisto-Koskinen kiittelee.

”Potilaat ovat päässeet liikkumaan rajan yli.”

Kriisin myötä digitaaliset ratkaisut ovat ottaneet kehitysloikan alalla kuin alalla, eikä terveydenhoito ole poikkeus. Yritysten on ollut mietittävä entistä aktiivisemmin sähköisiä ratkaisuja esimerkiksi yhteydenpitoon potilaan kanssa.

Luottamusbisnestä

Terveysmatkailussa on kyse ennen kaikkea luottamuksesta. Potilas antaa henkensä ja terveytensä lääkärin käsiin ja alan yritysten on voitava luottaa toisiinsa.

Suomi tunnetaan luotettavana ja turvallisena maana, mikä on jo ensimmäinen etu, kun terveysmatkailua lähdetään markkinoimaan Venäjälle. Terveyspalvelumme ovat läpinäkyviä, teknologia korkeatasoista ja hoitohenkilökunta erittäin ammattitaitoista.

Toinen etu on saavutettavuus. Verrattuna terveysmatkailun kärkimaihin, kuten venäläisten suosimiin Saksaan ja Israeliin, Suomi on erittäin helposti saavutettavissa etenkin Pietarista ja sen lähialueilta. Nopeudella ja edullisuudella on merkitystä etenkin, jos hoito vaatii useamman käyntikerran Suomessa. Lisäksi raitis ilma ja puhdas luonto, jotka ovat valtteja vapaa-ajan matkailussakin, toimivat parhaimmillaan toipumista edistävinä tekijöinä.

Suomi on erittäin helposti saavutettavissa etenkin Pietarista ja sen lähialueilta.

Kolmantena on kielitaito – Suomessa on jo paljon venäjää puhuvia terveydenhoidon ammattilaisia. Hoito omalla kielellä on aina mukavampaa ja helpompaa, ja siihen Haavisto-Koskinen suositteleekin yritysten panostavan.

Ennen kansainvälisille vesille lähtemistä on myös syytä pohtia, missä määrin tavoitellaan potilaita suoraan ja missä määrin kohdemarkkinan sairaaloiden ja klinikoiden kautta. Joskus paikalliselle toimijalle voi olla kilpailuetu, että tarjolla on hoitoa kumppanin toimipisteessä Suomessa.

Tulee vielä päivä, kun koronakriisi on ohi ja ihmisvirrat palaavat ennalleen. Sitä ennen on syytä käyttää tilanne hyväksi ja valmistella paluu arkeen entistä vahvempana ja tunnetumpana toimijana.

-Nyt jos koskaan, hiljaisena aikana, tulisi panostaa näkyvyyteen siellä valitulla kohdemarkkinalla, koska ihmiset viettävät paljon aikaa kotona ja netin ääressä. Nyt on mahdollisuus päästä ihmisten silmille ja jättää muistijälki, Haavisto-Koskinen neuvoo.

Case: Docrates Syöpäsairaala

Kuinka koronapandemia on vaikuttanut Docrateen toimintaan, vientipäällikkö Veronika Kuvshinova?

Veronika Kuvshinova

– Maahantulorajoitukset näkyivät potilasmäärässä, mutta onneksi onnistuimme neuvottelemaan viranomaisten kanssa sellaisten potilaiden matkustamisesta, joiden hoito on kiireinen ja välttämätön. Tälläkin hetkellä meillä on menossa mainoskampanja Pietarin alueella ja tiivis yhteydenpito matkanjärjestäjiin. Sairaalamme on ollut auki normaalisti koko pandemian aikana ja erityistoimenpiteitä on sovellettu potilaiden ja henkilökunnan turvallisuuden takaamiseksi. Docrateella ei ole ollut yhtään todettua koronavirustapausta.

Miten potilaiden liikkuminen Venäjältä on sujunut?

– Tällä hetkellä suurin osa potilaista saapuu Venäjältä omalla autolla tai yhteisellä bussikuljetuksella. Satunnaisia lentoja on Moskovasta ja Valko-Venäjältä Minskistä.

Mitä odotatte lähiajan kehitykseltä terveysmatkailussa?

– Terveysmatkailun markkinat ovat riippuvaisia matkustusrajoituksista. Uskomme, että lopullisesti tilanne paranee vasta, kun koronavirusrokote on laajasti saatavilla. Samalla uskomme, että
markkinoiden elpyminen tuo mahdollisuuksia uusille pelaajille, kuten Suomelle. Olemme Venäjän rajanaapuri ja tänne matkustaminen on helppoa ja edullista. Toivomme, että Suomen brändi vahvistuu myös terveysmatkailun piirissä.

”Markkinoiden elpyminen tuo mahdollisuuksia uusille pelaajille, kuten Suomelle.”

Suomen Terveysmatkailu ry

  • Perustettu: 2018
  • Toiminnanjohtaja: Maarit Haavisto-Koskinen
  • Hallituksen puheenjohtaja: Ilpo Tolonen, Docrates Syöpäsairaalan toimitusjohtaja

Jäsenet

  • Sairaalat ja klinikat: Eiran sairaala, Orton, Lääkärikeskus Aava, Plastiikkakirurgia Hele- na ja Syöpäsairaala Docrates
  • Potilasvälitystoimistot ja matkatoimistot: Amber Life, Luova Finland, Helena Medical Group, Mailux Oy
  • Majoitusliikkeet: Folks Hotels Oy

Tutustu: medicaltourismfinland.com

Artikkeli on julkaistu Venlassa 2/2020.

Lue myös:

Docrateen hoitopolku johtaa Suomeen


Eikö yrityksesi ole vielä jäsen?

Keskustelua aiheesta

Back top top