Skip to Content
Jäsenyritykset

Ympäristö ja terveys ovat venäläisen keittiön uusin trendi

Valio lupaa vaihtelua ja iloa ruokapöytään. Tätä tehtävää yritys on toteuttanut jo yli sadan vuoden ajan niin Suomessa kuin Venäjällä. Yksi Valion peruspilareista on vastuullisuus, mikä näkyy niin ihmisten, eläinten kuin ympäristön hyvinvoinnista huolehtimisena.

Teksti Mataleena Ikonen  Kuvat Valio

Valion historia Venäjällä ulottuu tsaari Nikolai II:n aikaan, jolloin koko hovi ihastui sen tuotteisiin. Vienti alkoi voituotteista, ja on sittemmin laajentunut yhä uusilla tuotteilla. Nykyisin Venäjällä myydään yli 170 Valion tuotetta. Yrityksellä on paikallista tuotantoa Venäjän suurkaupungeissa, kuten Pietarissa ja Moskovassa.

Valio on yli 110-vuotisen historiansa aikana nähnyt paljon Venäjän markkinoilla. Valion ydinliiketoimintojen johtaja Elli Siltala tietää 20 Valiolla vietetyn työvuoden ansiosta hyvin, että Venäjän markkinat eroavat Suomen markkinoista. Venäjän maitomarkkinat ovat jokseenkin epävarmat, minkä lisäksi taloudelliset ja ulkopoliittiset muutokset ovat aina tuoneet oman mausteensa maan markkinatilanteeseen.

Tulevaisuuden ennakointi ei ole koskaan helppoa, mutta haastavaa se on etenkin tällaisessa epävakaassa ajassa. Ihmiset ovat herkkiä reagoimaan hintojen muutoksiin, ja toisaalta säästämisen halu on nyt kasvanut. Tämä kaikki ennustaa kuluttajien toiminnan vähenemistä tänä kuluvana vuonna. Hintaherkkyys on kuitenkin aina ollut tyypillistä Venäjän markkinoilla.

– Toisin sanoen liiketoiminta Venäjällä on haastavaa, mutta hyvin mielenkiintoista, ja markkinat ovat kaikesta huolimatta erittäin lupaavat. Venäjän markkinoilla Valio edustaakin suomalaista osaamista puhtaimman maidon ja hyvinvointia edistävien tuotteiden tuotannossa. Valion nimestä on tullut venäläisille laadun synonyymi. Näin voidaan sanoa, että ostamalla Valion tuotteita kuluttaja saa varmuuden siitä, että hän tekee oikean valinnan sekä itselleen että rakkailleen, Siltala kertoo.

”Liiketoiminta Venäjällä on haastavaa, mutta hyvin mielenkiintoista.”

Koronavuoden vaikutukset

Vuoden 2020 epidemiologinen tilanne teki kuluttajista entistä tietoisempia siitä, että ruokatuotanto on yksi elämän perusedellytyksistä. Kuluttajat arvostavat sitä, kun voivat epävakainakin aikoina olla varmoja elintarvikkeiden saatavuudesta. Koronavuonna ihmisten laittaessa enemmän ruokaa kotona, myyntiä ravintolapuolelta siirtyi eittämättä vähittäiskauppapuolelle. Tämä mahdollisti verkkokaupan merkittävän kasvun, millä oli positiivinen vaikutus Valion liiketoimintaan. Kuitenkin kotoilun oheen haetaan elämyksiä ruoasta.

– Venäjän, Suomen ja muiden maiden markkinoilla vuosien ajan tehdyn työn perusteella saatu kokemus viittaa siihen, että jopa talouskriisien aikana jokainen haluaa maukkaita, laadukkaita ja terveellisiä tuotteita pöytäänsä. Tehtävänämme valmistajana on tarjota juuri sellaisia tuotteita. Uskomme, että verkkokaupasta tulee yhä tärkeämpi asia Venäjän markkinoilla: pandemia on mahdollistanut toimituksen ja verkkokauppapalveluiden täysimääräisen arvostamisen, tietää Siltala.

Nykytrendit Venäjällä

Venäjän markkinoiden kehitys seuraa jossain määrin kansainvälisiä trendejä. Ympäristöasioita ja terveellistä ruokaa arvostetaan aiempaa enemmän. Tältä osin Valiolla kehitetään olemassa olevien tuotemerkkien valikoimaa, kuten Eila laktoosittomia tuotteita, Oddlygood-kaurajuomia sekä vitaminoituja tuotteita. Etenkin kestävän kehityksen kysymykset ovat nyt pinnalla. Tutkimusten mukaan vuonna 2019 ekologiaa ja vastuullisuutta piti erittäin tärkeänä 64 % venäläisistä, mikä on 8 % enemmän kuin vuonna 2015.

– Venäjällä asukkaat ovat huolissaan maaperän, ilman ja veden puhtaudesta. Venäläiset pitävät myös pakkausten kierrätettävyyttä ja kaatopaikkojen vähentämistä tärkeänä. Olemme aloittaneet kaikkien pakkausmateriaalien uudistamisen ja korvanneet koko venäläisen maidon pakkauksen Tetra Pak -kasvipohjaisella pakkauksella, joka on valmistettu kasvipolymeerien pohjalta, Siltala kertoo.

”Venäläiset pitävät myös pakkausten kierrätettävyyttä ja kaatopaikkojen vähentämistä tärkeänä.”

Venäläiset rakastavat Violaa

Viola on yksi Valion Venäjän markkinoiden vahvimmista tuotemerkeistä. Ajan myötä sulatejuustosta tuli niin suosittua, että vuonna 2009 Moskovan alueella toimintansa aloitti Valion oma tehdas, joka on erikoistunut nimenomaan Viola- sulatejuustoon. Yhtiö toteuttaa säännöllisesti investointihankkeita tehtaalla, mikä mahdollistaa tuotantokapasiteetin lisäämisen jatkuvasti kasvavan tuotteiden kysynnän tyydyttämiseksi.

– Venäläisten rakkaus tähän tuotteeseen alkoi vuosikymmeniä sitten, kun Valiosta tuli virallinen maitotuotteiden toimittaja vuoden 1980 olympialaisiin Moskovassa. Jotkut kuluttajat edelleen nostalgisesti muistelevat pyöreää purkkia, johon tämä juusto pakattiin. Olemme varmoja, että venäläisten rakkaus tätä tuotetta kohtaan ei ole vain tuotemerkin pitkän historian tulos, vaan myös Viola-sulatejuuston korkean laadun ja maun tunnustaminen, Siltala toteaa tyytyväisenä.

Artikkeli on julkaistu Venlassa 1/2021. Lue näköislehti jäsentunnuksilla:

Venla 1/2021

Keskustelua aiheesta

Back top top