Skip to Content
Jäsenyritykset

Ympäristölähettiläs

Huhtamäkeä pidetään Venäjällä ympäristöystävällisten pakkausratkaisujen pioneerina. Huhtamäen mukaan ensimmäiset askeleet kohti vastuullista kuluttamista on Venäjällä jo otettu.

Teksti Inga Kairo  Käännös Patrik Saarto  Kuvat Huhtamäki

Talouskasvu edellyttää tänä päivänä yrityksiltä ESG-standardien mukaista uudistumista. Venäjällä tämä prosessi on vasta käynnistynyt. Skolkovon puheenjohtajan Arkadi Dvorkovitšin sanoin yrityksissä on syntynyt tarve merkittävälle siirtymäajalle uuteen malliin, mutta suuressa osassa venäläisiä suuryrityksiä siirtymä on jo aloitettu.

ESG:n edelläkävijöitä Venäjän markkinoilla ovat länsimaisten yritysten tytäryhtiöt, sillä ne ovat jo pitkään huomioineet kestävän kehityksen strategiassaan. Pakkausmateriaalivalmistaja Huhtamäen tytäryhtiö on tästä erinomainen esimerkki. Huhtamäellä on tuotantolaitokset Ivantejevkassa, Moskovan alueella ja Alabugassa, Tatarstanissa. Alabugaan on rakenteilla yhtiön kolmas tehdas Venäjällä.

Huhtamäki käynnisti tuotannon Venäjällä vuonna 1993 yksikerroksisten pahvimukien valmistuksella. Kaikki alkoi miljoonan euron investoinnista, tänä päivänä yhtiö on investoinut Venäjälle jo 140 miljoonaa euroa, kertoo OOO Huhtamäki S.N.G:n toimitusjohtaja Natalia Valuhova.

– Huhtamäen globaalina tavoitteena on kestävä kehitys ja innovatiivisten, ekologisten tuotteiden valmistus. Vuonna 2017 toimme markkinoille uusiutuvasta raaka-aineesta valmistetut Future Smart -pahvimukit. Se hetki oli meille käänteentekevä, Valuhova kertoo.

”Se hetki oli meille käänteentekevä.”

Juuri ympäristöystävällisyyteen keskittyvät nyt kaikki Huhtamäen uudet tuotteet ruokapakkauksista paperipilleihin ja kuitukansiin.

ESG E:stä G:hen

Arvioidessaan kaikkia kolmea ESG:n kirjainta Valuhova painottaa sitä, että ekologisen, sosiaalisen ja hallinnollisen kestävyyden periaatteet läpäisevät yrityksen kaikilla tasoilla. Huhtamäelle kestävässä kehityksessä on erityisen tärkeää ehkäistä kertakäyttöastioiden negatiiviset seuraukset, niin ympäristölle kuin työntekijöille.

– Ennen kaikkea kestävä kehitys on huolenpitoa työntekijöistä ja työturvallisuudesta. Tuotannossa noudatetaan elintarviketurvallisuuden kansainvälisiä standardeja – meidän tuotteitammehan käyttävät johtavat vähittäiskaupat ja ravintolat koko maailmassa. Ihmisten ja tuotteiden turvallisuus on tärkein pohja lähitulevaisuuden strategiassa, Valuhova kertoo.

Sosiaalinen vastuullisuus tarkoittaa Huhtamäelle myös kilpailukykyistä palkkausta, sosiaalietuja, ehdotonta kieltäytymistä lapsityövoimasta sekä jatkuvaa panostusta henkilöstön osaamiseen. Työntekijöille annetaan mahdollisuus oma-aloitteisuuteen.

Sisäisten prosessien ohella kestävän kehityksen huomioiminen ulottuu tietysti myös kumppaneihin ja kuluttajiin. Tuotteiden hiilijalanjälkeä vähennetään yhdessä kumppanien kanssa, samoin kuin raaka-aineita vaihdetaan muovista uusiutuviin materiaaleihin ja väriaineita vesipohjaisiin. Laatu ja turvallisuus varmistetaan vuosittaisilla auditoinneilla.

– Kaikki tämä on panoksemme ekosysteemien ja tulevien sukupolvien terveyden suojeluun, Valuhova kiteyttää.

Kuvassa OOO Huhtamäki S.N.G:n toimitusjohtaja Natalia Valuhova.

OOO Huhtamäki S.N.G:n toimitusjohtaja Natalia Valuhovan mukaan Venäjä on nyt muutoksen kynnyksellä ympäristöasioissa.

Muutosten kynnyksellä

Valuhovan mukaan kestävän kehityksen uudistuksia rajoittaa Venäjällä toistaiseksi riittämätön infrastruktuuri. Kehityksensä alussa ovat vielä etenkin jätteiden keräys ja käsittely, mutta myös eri toimijoiden ja kuluttajien tietotaito siitä, mitkä tuotteet ovat ympäristöystävällisiä ja mitkä eivät.

– Euroopassa nämä prosessit ovat alkaneet jo kauan sitten, mutta Venäjällä seisomme kirjaimellisesti muutosten kynnyksellä. Tarvitsemme valtion tukea – kiertotalouden rakentaminen edellyttää valtavia investointeja. Se on pitkä prosessi, Valuhova sanoo.

Yritykset suurista ja kansainvälisistä pieniin ja paikallisiin panostavat kestävään kehitykseen yhä tiedostavampien kuluttajien vanavedessä. Nopeaa muutosta ei Valuhovan mukaan kannata odottaa, mutta ensimmäiset askeleet kohti vastuullista kuluttamista on jo otettu.

”Venäjällä seisomme kirjaimellisesti muutosten kynnyksellä.”

Venäläisille kuluttajille on yhä tärkeämpää tuotteiden vihreys ja valmistajan toiminnan läpinäkyvyys. Nielsenin tutkimuksen mukaan 62 prosenttia venäläisistä kannattaa kestävää kehitystä.

Huhtamäkeä pidetään Venäjällä vastuullisuuden pioneerina. Valmistuksen ohella yhtiö levittää tietoa vastuullisesta kuluttamisesta. Kuluttajille on tärkeää kertoa, mitä erilaiset merkinnät, kuten FSC ja PEFC, tarkoittavat pakkauksessa, jotta he eivät mene epärehellisten markkinoijien lankaan.

Valtiokin on Venäjällä lähtenyt mukaan muutokseen. Ympäristöasioista käydään avointa keskustelua. – On äärimmäisen tärkeää, että poliittinen valta on avoin keskustelulle johtavien pakkausvalmistajien kanssa. Keskustelemme niin lakialoitteista kuin jätteiden lajittelun ja käsittelyn hankkeista, Valuhova kertoo.

Kuvassa Huhtamäen kananmunakennoja.

Arjesta tutun Huhtamäen tuotteen voi tavata kaupan kananmunahyllyllä.

Venäjän kierrätysmarkkina kasvaa

Huhtamäessä nähdään ympäristöystävällisten pakkausmateriaalien kysynnän kasvavan Venäjällä tasaisen varmasti. Joka vuosi paperipakkausten myynti vie osuutta muovipakkauksilta. Merkittävä rooli muutoksessa on pikaruokasektorilla.

– Jokin aika sitten Yum! Brands ilmoitti siirtyvänsä koko maailmassa paperipakkauksiin, joiden raaka-aineet ovat sertifioiduista lähteistä. Huhtamäestä tuli ympäristöliikkeen lähettiläs – kaikki valmistamamme pakkaukset vastaavat täysin näitä vaatimuksia sekä ovat FSC- ja PEFC-sertifioituja, Valuhova kertoo.

”Huhtamäestä tuli ympäristöliikkeen lähettiläs.”

Erinomainen esimerkki on myös se, kuinka Huhtamäki toimii omassa tuotannossaan. Paperipakkausten valmistuksesta syntyvä jäte hyödynnetään kuitupakkausten  tuotannossa. Kuitupakkauksissa hyödynnetään myös kuluttajilta kerättyä paperijätettä.

Suomalaisille yrityksille Venäjän kierrätysmarkkina on Valuhovan mukaan houkutteleva juuri lupaavan kehityksensä vuoksi. Kierrätyksen kehityksestä kertoo jo se, että viime vuosina paperijätteestä on alkanut olla pulaa. Toki digitalisaatio on vähentänyt paperin kulutusta, mutta myös kierrätysyritysten määrä on kasvanut.

Huhtamäki on Venäjän markkinoilla viettämänsä yli neljännesvuosisadan aikana selvinnyt läpi talouskriisien ja näkee markkinan edelleen houkuttelevana.

– Tulemme jatkossakin modernisoimaan tuotantoamme ja optimoimaan prosessejamme. Se tuo hyötyä paitsi meille, myös asiakkaillemme. Jatkamme myös maantieteellistä kasvuamme ja investoimme uusiin tuotantolaitoksiin eri puolilla Venäjää, Valuhova kertoo.

Huhtamäki Oyj

  • Perustettu 1920
  • Venäjällä vuodesta 1993
  • Huhtamäen tuotteita käytettiin Venäjällä jo olympialaisissa 1980

Artikkeli on julkaistu Venlassa 2/2021. Lue näköislehti jäsentunnuksilla:

Venla 2/2021


Eikö yrityksesi ole vielä jäsen? Tutustu jäsenyyteen:

Jäsenyys

Keskustelua aiheesta

Back top top