Skip to Content
Klubit

Board of Business Generation: Kokemusten Venäjästä mahdollisuuksien Venäjään

Suomalais-Venäläisen kauppakamarin ja East Office of Finnish Industriesin viime syksynä järjestämä Board of Ambassadors – Suoraa puhetta Venäjästä -keskustelutapahtuma sai jatkoa. Board of Business Generation keräsi Apogeen studion striimiaalloille tällä kertaa Venäjän-kaupan nuorempaa polvea ja käänsi katseen näin kokemusten Venäjästä mahdollisuuksien Venäjään.

Ajassamme on jälleen omat haasteensa, mutta milloinpa haasteita ei olisi ollut. Huominen tuo tullessaan aina niin uhkia kuin mahdollisuuksia. Samalla kun uhkiin on syytä varautua, on mahdollisuudet hyödynnettävä parhaalla mahdollisella tavalla.

Venäjän-kaupan mahdollisuuksia paneelissa ruotivat Kivisammon toimitusjohtaja Andrey Malkki, johtaja Hanna Kupari Koneelta, kansainvälisestä liiketoimintakehityksestä vastaava Anna Mahlamäki Solemolta, Growthsultingin toimitusjohtaja Mikael Krasnov sekä markkinointi- ja myyntijohtaja Venla Laakkonen YIT:ltä.

Board of Business Generation

Puhujat yläriviltä oikealle: Andrey malkki, Anna Mahlamäki, Hanna Kupari, Mikael Krasnov, Venla Laakkonen.

Panelistien luoma läpileikkaus teollisuudesta palveluiden kautta kuluttajamarkkinoihin osoitti Venäjän olevan osa samaa globaalia kehityskaarta, joka uudistaa lopulta kaikki maailman markkinat, jokaisen omaan tahtiinsa. Venäjä ei välty esimerkiksi ympäristöön, yhteiskuntaan ja hallintoon liittyviltä vastuullisuusvaatimuksilta, joista panelistien mukaan ympäristövaatimukset ovat jo rantautuneet venäläisten yritysten ja kuluttajien keskuuteen.

Laitetaan siis ensimmäiseksi korvan taakse ESG myös Venäjän markkinoilla. Panelistien mukaan Venäjällä kannattaa tällä hetkellä korostaa tekemisessään etenkin E:tä, eli ympäristöystävällisyyttä.

Laitetaan siis korvan taakse ESG myös Venäjän markkinoilla.

Digitalisaation megatrendi on muovannut Venäjää jo pitkään. Yritysten järjestelmät, viranomaispalvelut ja verkkokauppa ovat harpponeet Venäjällä pitkin digiaskelin eteenpäin ja koronapandemia antoi kulkuun oman, merkittävän lisävauhtinsa. Verkkokauppa kasvoi vuonna 2020 peräti 58 prosenttia yhä uusien käyttäjien tutustuttua karanteenioloissa netistä tilaamisen helppouteen.

Digitalisaatiossa korostuu Venäjällä perinteinen kynnyskysymys, eli luottamus. Toinen oppi panelisteilta on siten luottamuksen luominen ja viestiminen asiakkaalle digitaalisissa toimintaympäristöissä.

Digitalisaatiossa korostuu Venäjällä perinteinen kynnyskysymys, eli luottamus.

Entä mitä Venäjän markkinoilta voidaan odottaa hieman pidemmällä tähtäimellä? Panelistien mukaan Venäjä ei ole koskaan ollut kovin vakaa markkina, mutta heilahtelu tuo mukanaan omat mahdollisuutensa. Uudetkin yritykset kyllä tottuvat siihen, että vuodet eivät ole veljiä keskenään.

Koronakriisi on pudottanut markkinoilta nyt paljon etenkin pieniä yrityksiä pois, joten yhä useammin pienenkin suomalaisen yrityksen asiakkaana tulee olemaan suuri yritys. Ratkaiseva tekijä kaupassa suurtenkin asiakkaiden kanssa läpi vaihtelevien vuosien on aina itse tuote tai palvelu, joten kokoero tai edes asiakkaalle epäsuotuisa valuuttakurssi ei ole ehdoton este kaupan synnylle. Asiakkaalle kannattaa myös muistuttaa, että on muuten suomalaista laatua.

Kolmanneksi panelistien evääksi nousee näin ollen rohkeus. Rohkeus mennä Venäjän markkinoille ja rohkeus tarjota omaa tuotetta ratkaisu edellä. Yksin ei rohkea tarvitse olla, sillä vertaistukea löytyy aina muista suomalaisista Venäjällä toimivista yrityksistä. Muut yritykset löytää tietysti Suomalais-Venäläisestä kauppakamarista ja East Officesta.

Kolmanneksi panelistien evääksi nousee rohkeus.

Board of Business Generation oli Suomalais-Venäläisen kauppakamarin jäsenille ja East Officen osakkaille suunnattu striimattu paneelikeskustelu 21. huhtikuuta 2021.


Eikö yrityksesi ole vielä jäsen?

Lue myös:

Pienikin markkinaosuus Venäjällä voi olla suuri suomalaiselle yritykselle

 

Keskustelua aiheesta

Back top top