Skip to Content
Klubit

ESG etenee Venäjällä ennennäkemättömällä vauhdilla – ”Odotamme kehityksen olevan nopeaa”

Kun Venäjä vuonna 2019 käynnisti federaation laajuisen jäteuudistuksen, hihat käärittiin hartioihin asti. Nyt kestävän kehityksen periaatteet ovat rantautumassa liike-elämään ja rahoitukseen samalla tarmolla.

Vaikka Venäjä on harjoittanut viime vuodet varsin protektionistista politiikkaa, ei globaalissa taloudessa pysty piiloutumaan rajat ylittäviltä trendeiltä. ESG kaikkine ympäristöllisine, sosiaalisine ja hallinnollisine ulottuvuuksineen on jo pitkälle juurtunut eurooppalaisessa ja yhdysvaltalaisessa liike-elämässä ja ulottaa juuriaan nyt myös venäläiseen maaperään.

Vastuullisen sijoittamisen edellyttämä ESG-raportointi on tullut vauhdilla etenkin kansainvälisillä markkinoilla toimiviin venäläisyrityksiin. Kansainväliset omistajat, rahoittajat ja asiakkaat kiinnittävät yhä enemmän huomiota ympäristöasioiden hallintaan venäläisyrityksissä kertoo Suomen suurlähetystön ympäristöalan erityisasiantuntija Johanna Logren.

– Myös ilmastoasioissa kehitys tapahtuu nyt erityisesti yritystasolla. Vientiyritykset ovat todella huolissaan EU:n mahdollisesta hiilitullista, joka verottaisi korkean hiilijalanjäljen yrityksiä. Tämä ajaa vientiyrityksiä pienentämään hiilijalanjälkeään, Logren sanoo.

”Myös ilmastoasioissa kehitys tapahtuu nyt erityisesti yritystasolla.”

Yritykset ovat kiinnostuneita esimerkiksi tuotantoteknologioiden modernisoinnista, energia- ja materiaalitehokkuuden parantamisesta sekä hiilinielujen kasvattamisesta kompensaatiohankkeiden avulla.

–Tapaamani suuryritykset ovat kyselleet Suomesta myös kaikenlaisia uusia energiaratkaisuja tuulivoimasta vetyteknologioihin. Lisäksi suomalaiset kiertotalousratkaisut kiinnostavat osana tuotannon hiilijalanjäljen pienentämistä, Logren kuvailee.

Venäläisyrityksistä on julkaistu omaa ESG-rankingia vuodesta 2018. Raexpertin ESG-ranking-listauksessa on mukana jo yli 120 venäläisyritystä.

Vihreä rahoitus kehittyy

ESG:hen liittyy olennaisesti myös vihreä rahoitus, niin sijoittajien vastuullisuusvaatimusten kuin pankkien lainatuotteiden kautta. Rosbankin kestävien rahoitustuotteiden johtajan Anton Ermakovin mukaan osa yrityksistä reagoi muuttuvaan sääntelyyn, mutta osa näkee muutoksessa arvoa. Myös Ermakovin mukaan vastuullisuuden arvon ymmärtävät yritykset ovat yleensä osa kansainvälistä arvoketjua.

Rosbankilla on jo tarjolla vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen kytkettyjä yrityslainoja. Isossa kuvassa koko segmentti on vielä alkutekijöissään.

– Venäjällä tämä markkina on vasta muotoutumassa, mutta odotamme kehityksen olevan nopeaa, Ermakov kuvailee.

”Venäjällä tämä markkina on vasta muotoutumassa.”

Ermakovin mukaan yritysten vihreissä projekteissa ei sinänsä ole merkitystä sillä, miten ne on rahoitettu. Tärkeintä on itse projekti ja sen positiivinen vaikutus. Vihreät lainat eivät siis ole ajuri projektien takana, mutta voivat olla osaltaan avuksi.

– Uskon silti, että tulevina vuosina venäläiset yritykset panostavat tällaisiin projekteihin monilla aloilla. Uskon, että tässä tulee olemaan valtaisa potentiaali suomalaisille yrityksille tehdä yhteistyötä heidän kanssaan, Ermakov sanoo.

Aina teollisuudesta kuluttajiin

Yksi tällainen suomalaisyritys on Metso-Outotec, joka toimittaa teknologiaa Venäjän metalli- ja kaivosteollisuudelle. Metso-Outotecin kestävän liiketoiminnan johtajan Kaisa Jungmanin mukaan yhtiössä puhutaan sekä jalan- että kädenjäljestä tuotannossa ja tuotteissa.

– Jalanjäljellä tarkoitamme vaikutusta, jonka toimitusketju aiheuttaa. Tavoitteenamme on pienentää jalanjälkeämme. Kädenjälki on positiivinen vaikutus, jonka tuomme asiakkaillemme teknologiallamme. Tavoitteenamme on maksimoida kädenjälkivaikutus, Jungman kuvailee.

”Tavoitteenamme on maksimoida kädenjälkivaikutus.”

Vaatimukset ympäristöystävällisyydestä eivät kuitenkaan koske vain yrityksiä ja teollisuutta, vaan tulevat yhä vastaan myös Venäjän kuluttajamarkkinoilla. Esimerkiksi kaurapohjaiset lihan korvikkeet ovat saamassa hiljalleen tuulta siipiensä alle venäläisissä kaupungeissa, kertoo Pauligin Venäjän viestintäjohtaja Varvara Cherkasova.

– Yleisesti ihmiset tekevät yhä tiedostavampia valintoja ja kiinnittävät yhä enemmän huomiota siihen, mitä pakkauksessa sanotaan ja mitä ainesosia tuotteissa on, Cherkasova sanoo.

Vuonna 2020 Paulig kertoi uusista kestävän kehityksen tavoitteistaan vuoteen 2030 mennessä. Tärkeimpänä tavoitteena on olla yksi elintarvikkeiden ja juomien johtavista valmistajista kestävän kehityksen mittareilla. Liikevaihdosta 70 prosenttia on määrä saavuttaa ihmisten ja planeetan hyvinvointia edistävillä tuotteilla ja palveluilla.


Logren, Ermakov, Jungman ja Cherkasova esiintyivät Suomalais-Venäläisen kauppakamarin Green and Sustainable Business in Russia -jäsentilaisuudessa 27.5.2021. Jos yrityksesi ei ole vielä jäsen, tutustu jäsenyyteen:

Jäsenyys

Keskustelua aiheesta

Back top top