Skip to Content
Teema

Venäjän-kaupan kauniit ja rohkeat hurmasi Porissa

Sateinen sää varmisti SuomiAreenan ensimmäisinä päivinä, etteivät politiikan keskustelut kuumene liikaa. Aurinko nousi viimein idästä, kun Venäjän-kaupan kauniit ja rohkeat saapuivat kaupunkiin.

Suomella on idässä kolme suurta mahdollisuutta – Venäjän-kauppa, Venäjän-kauppa ja Venäjän-kauppa. Tulehtuneen maailmanpolitiikan murjomaksi joutunut kolmanneksi suurin kauppasuhteemme oli tuotava SuomiAreenaan näytille.

Tältä he näyttävät – aikamme sankarit, Venäjän-kaupan kauniit ja rohkeat. Tavalliset suomalaiset, jotka ovat tehneet Venäjällä kauppaa, satoi tai paistoi.

Heidän esimerkkinsä osoittaa, että Venäjä ei ole mahdoton markkina, ei maailman vaikein markkina, eikä pakotteista huolimatta kielletty markkina – ja että siellä onnistuvat varmasti myös tulevat liike-elämän sukupolvet.

SuomiAreena.

Laiteinvestointien nykyinen matala taso luo painetta investoinneille tulevaisuudessa, uskoo Heli Pellikka. Kuva: SuomiAreena.

Mitä Venäjän markkinoilta on siis tulevaisuudessa odotettavissa?

– Varmaa on, että ei Venäjä ole irrallinen osa maailmaa, eli kaikki globaalit megatrendit tulevat vaikuttamaan myös Venäjällä eri toimialoihin vähittäiskaupasta raskaaseen teollisuuteen, muistutti SuomiAreenassa EY:n Russia Deskin johtaja Heli Pellikka.

Toimialat terveydenhuollosta bioenergiaan ja metsäteollisuudesta jätehuoltoon ovat Venäjällä kehittyviä ja Suomessa osattuja. Kun yritys pysyy alansa aallonharjalla, lyövät laineet vauhtia Venäjälläkin, Pellikka uskoo.

Näköalapaikalta Venäjää seuraa vähittäiskauppaketju Magnitin johtokunnan jäsen Jyrki Talvitie. Talvitie ei usko, että Venäjän talous tai politiikka tulee lähivuosina merkittävästi muuttumaan, vaikka Vladimir Putinin presidenttikausi päättyykin.

Ulkopolitiikassa pyörii Talvitien mukaan jatkossakin Venäjän, Kiinan ja Yhdysvaltojen piiri. Amerikkalaiset eivät ehkä luovu talouspakotteista, mutta EU:n yksimielisyys pakotteiden jatkamisesta ei välttämättä säily.

– Veikkaan itse asiassa, että EU:n sanktiot tullaan purkamaan seuraavan viiden vuoden aikana, Talvitie pohti.

SuomiAreena

Jukka Norppa (vas.) pitää tärkeänä läsnäoloa ja organisaation rakentamista hyvin. Jyrki Talvitien (oik.) mukaan stereotypia huutavasta venäläisjohtajasta on yhtä vanhentunut kuin ”management by perkele” on Suomessa. Kuva: SuomiAreena.

Millaista Venäjällä sitten on?

Vodkaa, karhuja ja haitareita? Ei, mutta hieman täytyy jäyhän härmäläisen tsempata. Siinä missä suomalaisen kumppanin kanssa mennään suoraan asiaan ja taputellaan nimet papereihin, on Venäjällä avattava vähän sydäntäänkin.

– Venäjällä pitää ensin myydä itsensä ja sen jälkeen vasta lähdetään myymään tuotteita. Liiketoiminta on hyvin pitkälle ihmisten välistä, ei niinkään yritysten välistä, neuvoi yleisölle LEDiLin markkinointijohtaja Taina Kalintiv.

Small talkia ei siis parane laiminlyödä eikä hämmentyä, vaikka neuvottelut hieman poukkoilisivat. Perille kyllä saavutaan, vaikka välillä poikettaisiinkin kumppanin datšalla.

SuomiAreena

Opiskelkaa kieltä ja lähtekää Venäjällä, rohkaisee Taina Kalintiv. Pietarissa on turvallisempaa kuin Helsingin asemalla perjantai-iltana, vertaa Juuso Hietanen (vas.) Kuva: SuomiAreena.

Juuri innostumisen keveyttä toisi Bonava Suomen toimitusjohtaja Juuso Hietanen Venäjältä koko Pohjoismaihin. Venäjälläkin urallaan johtaneen Hietasen mukaan täälläpäin ilmenee useammin muutosvastarintaa, kun taas Venäjällä ollaan aina valmiina toimintaan.

– Jos sanoin, että jee, nyt tehdään iso muutos ja vähän pelotti, että lähtevätkö ihmiset mukaan, niin sieltä tuli kommentti, että eikö pitäisi tehdä isompi muutos, Hietanen kuvaili.

Innostuksen puuskassa saattaa toki sattua virheitä. Niihin Venäjällä on tapana suhtautua peittelevästi – jos johtaja ei huomaa, virhettä ei tapahtunut. Tähän Karelian Wood Companyn hallituksen puheenjohtaja Jukka Norppa on tuonut yrityskulttuuria puolestaan Pohjoismaista.

– Olen yrittänyt opettaa, että meillä ei viedä saunan taakse ketään. Virheitä saa tehdä. Kun tämän yli pääsee, saa ihmiset sitoutumaan, Norppa kertoi.

Kumppaneiden kanssa taas puhelu tai sähköposti ei aina riitä. Tämän tietää Rosluxin toimitusjohtaja Arto Manninen, joka istui puolitoista tuntia kumppanin odotushuoneessa Kazanissa saadakseen tilauksensa liikkeelle.

– Venäjän-kauppa vaatii kyllä itsensä likoon panemista, Manninen nauroi tarinaa kertoessaan.

Ja tarinoita, jos jotakin, Venäjältä kertyy ihan kaupanpäällisinä.

Venäjän-kaupan kauniit ja rohkeat oli Suomalais-Venäläisen kauppakamarin ja East Office of Finnish Industriesin keskustelutilaisuus SuomiAreenassa 18.7.2019. Katso koko keskustelu ja kuule kaikki tarinat oheiselta videolta alta. 

Juontajat:

Jaana Rekolainen, Suomalais-Venäläisen kauppakamarin toimitusjohtaja
Ilkka Salonen, East Office of Finnish Industriesin hallituksen puheenjohtaja

Keskustelijat:

Juuso Hietanen, Bonava, toimitusjohtaja
Taina Kalintiv, LEDilin markkinointijohtaja
Arto Manninen, Rosluxin toimitusjohtaja
Jukka Norppa, Karelian Wood Companyn hallituksen puheenjohtaja
Heli Pellikka, EY, Russia Deskin johtaja
Jyrki Talvitie, Magnitin johtokunnan jäsen

Tutustu Suomalais-Venäläisen kauppakamarin palveluihin:

Palvelut yrityksille

Keskustelua aiheesta

Back top top