Skip to Content
Teema

Vesi löytää uomansa, niin myös talous ja kauppakin

Suomalais-Venäläisen kauppakamarin ja EY:n yhteinen Plan C -webinaari loi läpileikkauksen suomalaisen Venäjän-kaupan poikkeukselliseen vuoteen 2020.

Talous käyttäytyy kuin vesi. Jos se ei pääse etenemään yhtäällä, se löytää tien edetä toisaalla. Virta muodostaa yhä uusia uomia, joista osa kasvaa kohiseviksi koskiksi ja osa tyrehtyy merkiksi menneistä trendeistä.

Koronavuoden maanvyöry on muokannut globaalin talouden maisemaa ankaralla kädellä, eikä pöly ole vielä läheskään laskeutunut. Talouden ja kaupan uomat ovat menneet uusiksi lisäten kysyntää yhtäällä ja vähentäen sitä toisaalla. Jauhavia myllyjä on täytynyt siirtää paitsi sinne, missä vesi virtaa nyt, myös sinne, missä se ehkä virtaa ensi vuonna.

Suomalais-Venäläinen kauppakamari on tavanomaisesti järjestänyt syksyisin Visiona Venäjä -seminaarin, jossa puhujavieraat ovat pohtineet Venäjän-kaupan tulevaisuutta. EY puolestaan on raottanut näkymien verhoa Russia Summit -tapahtumassaan. Tänä vuonna nämä kaksi huipputapahtumaa yhdistettiin yhdeksi striimattavaksi Plan C -webinaariksi.

Millaisia muutoksia suomalaisten Venäjän-kauppaa käyvien yritysten liiketoiminnassa Venäjällä on tapahtunut? Millaisia b-suunnitelmia ja c-suunnitelmia etäkokousten esityslistoille on nostettu?

Valio – ravintoloista koteihin

Valio, jolla on jo 110 vuoden historia Venäjällä, on vuosikymmenien varrella nähnyt paljon Venäjän markkinoilla. Suunnitelmia oli sopeutettava viimeksi vuonna 2014, kun viennistä ryhdyttiin siirtymään paikalliseen tuotantoon.

Koronavuosi on siirtänyt kuluttajat koteihin, mikä on näkynyt ravintolamyynnin laskuna ja vähittäiskauppamyynnin nousuna, keväällä jopa hamstraukseksi asti. Toisaalta elintarvikealallakin nähdään, että nyt säästetään ja reagoidaan herkästi hintoihin. Henkilöstöresursseja siirrettiin HoReCa-alalta esimerkiksi verkkokaupan pariin.

– Ihmiset syövät saman määrän kuin ennen, mutta eri kautta. Venäjällä myyntimme verkkokauppojen kautta tuplaantui ja on jäänyt sille tasolle, kertoi Valion kansainvälisestä liiketoiminnasta vastaava Elli Siltala.

Ponsse – pahin ei toteutunut

Metsäkoneistaan tunnetulla Ponssella on vahva 15-vuotinen jalansija laajojen metsien Venäjällä. Koronavuoden heikolla ruplalla on ollut myös myönteinen puoli asiakkaille – Venäjän metsäsektorin vienti vetää paremmin.

Ponssen asiakkaisiin Venäjällä vaikuttaa etenkin Kiinan kysyntä. Venäjällä on myös maan sisäisiä markkinaeroja, jotka tavallisesti tasoittavat vuotta. Tänä vuonna toipuminen koronakeväästä oli tasaista kaikilla alueilla, eivätkä talousosaston pahimmat skenaariot toteutuneet.

– Helmikuusta lokakuulle oli hiljainen aika, joka lähti liikkeelle Kiinasta. Asiakkaat eivät uskaltaneet investoida. Nykyisin varsinaisia ongelmia ei enää ole, kertoi OOO Ponssen toimitusjohtaja Jaakko Laurila etäyhdellä Pietarista.

YIT – asuntokauppa on vilkastunut

Asuntorakentamisessa Venäjällä korona-aika on korostanut sosiaalisen median roolia markkinoinnissa ja vastaavasti perinteisten keinojen merkitys on vähentynyt, kertoi Asuminen Venäjä -segmentin johtaja Teemu Helppolainen.

Asuntokauppa on käynyt Venäjällä tänä vuonna vilkkaasti muun muassa valtion tukemien edullisten asuntolainojen myötä. Samalla etenkin asuntomarkkinoilla tärkeän luottamuksen merkitys Venäjällä on korostunut entisestään. Tähän YIT vastasi panostamalla esimerkiksi etäyhteyksiin asiakkaan kanssa.

– Johtopäätöksemme on, että vahva, luotettava suomalainen brändimme auttaa varsinkin tällaisessa epämääräisessä tilanteessa, Helppolainen sanoi.

Luhta – kilpailu kuluttajista kovenee

Muodin ja urheilun saralla venäläiskuluttajien heikkenevä ostovoima oli näkynyt jo ennen koronaa. Koronan puhjettua shoppailu ja kauppakeskuksissa käyminen romahti säästämisen ja sulkutoimien myötä, kertoi Luhta Sportswear Companyn toimitusjohtaja Keni Luhtanen.

Vaikean vuoden aikana ala on kohdannut muitakin haasteita, kuten uusien QR-koodien hankaluudet maahantuonnissa. Heikkoa ruplaa ei ole voitu siirtää hintoihin, sillä kilpailu asiakkaista on koventunut.

– Kauppojen on luotava entistä parempia kampanjoita. On myös tapahtunut merkittävä käänne verkkokauppaan. On keskityttävä kasvun alueisiin, joista verkkokauppa on yksi, Luhtanen hahmotteli.

Metsäteollisuus kasvaa, korona opettaa verkkokauppaan

Webinaarin paneelissa kuultiin myös metsäteollisuuden ja vähittäiskaupan näkymät Venäjän-markkinoiden kehitykseen. Metsäteollisuus ry:n Venäjä-asioiden päällikön Juha Palokankaan mukaan metsäteollisuuden taloudellinen rooli Venäjällä kasvaa yhä voimakkaammin.

– Toimiala kasvaa kauttaaltaan. Raaka-ainetta on paljon, tuotteiden kirjo on erittäin laaja ja mahdollisuuksissa taivas rajana. Suomalaiset toimijat tietysti peräänkuuluttavat reilua kilpailua, Palokangas sanoi.

Kaupan Liiton pääekonomisti Jaana Kurjenojan mukaan venäjällä voimakkaasti kasvavan verkkokaupan haasteena on ollut luottamuksen hankkiminen. Koronan aikana kuluttajien on täytynyt oppia maksamaan tilauksensa etukäteen ja luottamaan siihen, että tuote tulee. Suomalaiset yritykset puolestaan eivät ole vielä laajemmin löytäneet Venäjän verkkokauppamarkkinoille.

– Isot alustat haluavat myöskin suomalaisia myyjiä ja ovat suhteellisen helppo keino mennä Venäjän markkinoille. Ne hoitavat kaiken logistiikasta ja maksamisesta lähtien, mutta niitä ei vielä riittävästi tunneta.

Plan C -webinaari järjestettiin 2.12. Tapahtuman moderoivat Suomalais-Venäläisen kauppakamarin toimitusjohtaja Jaana Rekolainen sekä EY:n Russia Deskin vetäjä Heli Pellikka.

Lue myös:

Teamsilla Tjumeniin – Team Finland järjesti tänä syksynä ensimmäisen virtuaalisen vienninedistämisvierailun


Eikö yrityksesi ole vielä jäsen?

Keskustelua aiheesta

Back top top