Skip to Content
Teema

Vuosi 2021 ei vielä palauttanut itärajan liikennettä entiselleen

Lento- ja junaliikenteen käynnistyminen olivat positiivisia avauksia Suomen ja Venäjän välisessä matkailussa. Allegron tyypillinen matkustaja on tällä hetkellä kaksoiskansalainen. Liikematkoja Venäjälle tekevät yritykset toivovat ensi vuodelta ajanmukaista tiedotusta sekä tietenkin tautitilanteen helpottumista.

Teksti: Heikki Koskinen  Kuvat Tarja Teittinen

Helsingin ja Pietarin välillä kulkeva Allegro-juna palasi raiteille joulukuun 12. päivästä alkaen, kahden päivittäisen vuoron voimalla.  VR:n Venäjän liikenteen johtaja Viktoria Hurri kertoo vuoden olleen kiireinen, vaikka ensimmäiset viralliset Allegro-vuorot ajettiin vasta joulukuussa.

– Vuosi 2020 oli varmasti kaikille shokki. Täydellisen katkon jälkeen on menty jo monessa asiassa eteenpäin. Kesäkuussa kuljetimme Huuhkajat jalkapallokisoihin Pietariin. Allegron paluuta edelsivät tiiviit viranomaisneuvottelut. Junille tehtiin paljon huolto- ja testitoimintaa pitkän seisokin jälkeen. Puolet junajärjestelmistä on Venäjän puolella ja ajoimme testiajoja myös aina Pietarin varikolle saakka, kertoo Hurri.

Viktoria Hurrin mielestä optimitilanteessa tulevana vuonna voitaisiin mahdollisesti päästä palaamaan neljän päivittäisen vuoron tahtiin. Kaikki riippuu kuitenkin koronasta sekä esimerkiksi siitä, hyväksytäänkö EU:ssa venäläinen rokotustodistus, ja päinvastoin.

”Kaikki riippuu koronasta sekä esimerkiksi siitä, hyväksytäänkö EU:ssa venäläinen rokotustodistus, ja päinvastoin.”

– Pystymme kyllä lisäämään vuoroja, mikäli kysyntä kasvaa. Jos esimerkiksi venäläisten liikematkailijoiden tai turistien saapuminen Suomeen sallitaan, kertoo VR:n Viktoria Hurri.

Ensimmäisten viikkojen kokemusten perusteella tyypillinen Allegron matkustaja on Suomen ja Venäjän kaksoiskansalainen. Tällä hetkellä junalla matkustaminen vaatii Venäjälle päin Suomen kansalaiselta viisumin lisäksi negatiivista koronatestiä. Venäjän kansalaiselta sen sijaan vaaditaan lisäksi erityisiä perusteita Suomeen saapumiselle kuten esimerkiksi lähisukulaisuutta tai muuta erityistä syytä. Rajan tilanne voi muuttua nopeasti ja vaadittavat dokumentit kannattaa tarkastaa aina ennen lähtöä. Ajankohtaista tietoa tarjoavat muun muassa Suomen rajan ja ulkoministeriön infosivut.

Vuosi 2022 tuo mukanaan myös pienen iloisen uudistuksen suomalaisille junamatkailijoille. VR uudistaa omaa myyntijärjestelmäänsä ja integroi Venäjän junaliput samalle vr.fi-sivustolle kotimaan liikenteen kanssa. Tähän asti Allegron ja Tolstoin lippuja on voinut ostaa ainoastaan vanhalta ja hieman jäykältä VR:n sivustolta. Viktoria Hurrin mukaan jatkossa lippujen osto ja aikataulujen katsominen tulee onnistumaan samalta sivustolta.

Allegro kätevin Pietarissa asuville

Suomalais-Venäläisen kauppakamarin palvelujohtaja Tarja Teittinen oli yksi Allegron ensimmäisen viikon matkustajista. Lentäminen Pietariin ehti tulla hänelle tutuksi tämän vuoden aikana.

Lentoliikenne avautui jo alkuvuodesta. Pietarin ja Helsingin välillä Allegron matkustusmukavuus on kuitenkin omaa luokkaansa: ei tarvitse sukkuloida lentokentälle ja miettiä matkatavararajoituksia.

– Tunnelma oli helpottunut ja iloinen Allegron lähtöä odotellessa. Rajaviranomaisetkin hymyilivät. Suomen asemalla Pietarissa oli tehty remonttia ja odotussalia koristeltu ilmapalloin. Yleisenä tunteena ihmisillä oli, että nyt tämä kanssakäyminen taas alkaa.

”Tunnelma oli helpottunut ja iloinen Allegron lähtöä odotellessa.”

Kuvassa Suomalais-Venäläisen kauppakamarin palvelujohtaja Tarja Teittinen taustallaan Allegro-juna.

Suomalais-Venäläisen kauppakamarin palvelujohtaja Tarja Teittinen oli yksi Allegron ensimmäisistä matkustajista.

Pietarissa asuvan Teittisen näkökulmasta tämä vuosi on tuonut mukanaan paljon positiivista kehitystä. Lento- ja junaliikenteen käynnistymisen ohella myös esimerkiksi karanteenimääräysten poistuminen Venäjällä työviisumilla oleskelevilta on helpottanut elämää.

– Nykyisillä säännöksillä pystyy matkustamaan. Jos nämä pidetään niin kaikki hyvin. Toivottavasti rajoitukset eivät ainakaan kiristy ensi vuonna, toteaa Teittinen.

Moskovan näkövinkkelistä rajojen hiljattaista avautumista on seurannut Suomalais-Venäläisen kauppakamarin maajohtaja Jukka Huuhtanen. Venäjän pääkaupungin ja Helsingin välillä yleisin liikennemuoto on perinteisestikin ollut lentäminen. Kaupunkien väliä liikennöi sekä Finnair että venäläinen Aeroflot.

– Palasin Moskovaan jo helmikuussa 2021 kun lentoliikenne avattiin. Silmämääräisesti arvioituna Venäjän lentokentillä on keväästä saakka ollut varsin vilkasta. Ero Helsinki-Vantaan usein tyhjiin käytäviin on ollut suuri.

Huuhtanen toivoo ensi vuoden osalta sitä, että matkustajamäärien kasvaessa lentoliikenteessä palataan jälleen isompaan ja modernimpaan kalustoon. Tämä parantaisi matkustusmukavuutta. Lippujen hinnat ovat myös nousseet pandemiaa edeltäviltä ajoilta. Matkustaminen Moskovasta Suomeen on ylipäätään hidastunut.

– Mutta pääasia, että lennot kulkevat. Tilanne vaatii meiltä Moskovassa asuvilta matkojen tarkempaa suunnittelua ja aikatauluttamista.

”Tilanne vaatii meiltä Moskovassa asuvilta matkojen tarkempaa suunnittelua ja aikatauluttamista.”

Myös Moskovan ja Helsingin välillä liikennöivän Tolstoi-junan paluuta odotellaan. VR:n Venäjän liikenteen johtaja Viktoria Hurri toivottaa Tolstoin paluun lämpimästi tervetulleeksi, mutta korostaa asian olevan kiinni junaa hallinoivasta Venäjän rautatieyhtiöstä (RŽD).

– Asia tulee ajankohtaiseksi, mikäli Venäjän koronakoordinaatioryhmä ja RŽD tekevät päätöksiä asiasta, toteaa Hurri.

Liikematkalla Venäjällä koronan aikana

Suomalais-Venäläisen kauppakamarin Jukka Huuhtanen on pitänyt Moskovassa yritysten välistä yhteistyötä käynnissä pandemiankin aikana. Kauppakamari oli mukana järjestämässä ulkomaalaisille pääsyn Venäjälle HQS-työluvalla. Lokakuussa 2021 järjestettiin ensimmäinen isompi Team Finland – vierailu Jekaterinburgissa, jonne lähti mukaan toistakymmentä suomalaista yritysvierasta.

Korona aiheutti monille suomalaisfirmoille katkoksen Venäjän-matkoihin. Puunjalostuksen laitteisiin ja linjastoihin erikoistunut Jartek Invest Oy teki marraskuun lopulla ensimmäisen liikematkansa Venäjälle sitten pandemian alkamisen.

– Matkasta jäi positiivinen mielikuva. Kahden hengen delegaatiomme lensi Pietarin kautta Arkangeliin. Ei tullut mitään ikäviä yllätyksiä. Lentokentillä oli tavallista väljempää. Myös maskeja käytettiin vierailukohteissamme, kertoo Jartekin markkinoinnista ja viennistä vastaava Olga Markova.

Jartek Invest Oy toimii Lahdesta käsin, joten Allegron paluu liikenteeseen on otettu ilolla vastaan.

– Tunnin matka lentokentälle jää kokonaan pois ja Pietarista on helppo jatkaa matkaa muualle Venäjälle, kertoo Markova.

Moskovassa järjestettävät alan suuret messut jäivät kuitenkin yritykseltä marras-joulukuun vaihteessa väliin.

– Harkitsimme osallistumista pitkään. Päätimme perua, koska kyseisenä ajankohtana Venäjän puolella vallitsevat QR-käytännöt olivat sekavia, emmekä me halunneet vaarantaa työntekijöidemme terveyttä. Lisäksi emme olleet varmoja pääsisikö henkilökuntamme messualueella tai esimerkiksi ravintoloihin.

Markova toivoo, että jatkossa käytännöt QR-koodien suhteen selkenisivät ja koronatesteihin pääsy olisi sujuvaa. Ajantasainen ja selkeä tiedotus tautitilanteen aiheuttamista muutoksista olisi ensisijaisen tärkeää.

– Meillä on varmasti tarve tehdä enemmän matkoja. Tilanteen ennakointi on kuitenkin hankalaa koronan takia. Se mikä pitää paikkansa tänään, voi olla huomenna jo vanhentunut tieto.

”Tilanteen ennakointi on hankalaa.”

Huonekaluvalmistaja Iskun Venäjän toimintojen toimitusjohtaja Natalia Salonen on tehnyt kuluneen vuoden aikana yli kymmenen liikematkaa Pietariin ja Moskovaan, jossa sijaitsevat yrityksen keskeiset toimipisteet Venäjällä. Pietarissa ja Moskovassa on pystytty tapaamaan asiakkaita kasvokkain. Asiakkuuksia Iskulla on kymmenessä venäläisessä kaupungissa ja toimituksia ympäri maan. Moskovan ja Pietarin ulkopuolisen Venäjän suhteen asiakastapaamiset on toistaiseksi järjestetty virtuaalisesti.

– Monet suomalaiset yritysjohtajat eivät uskalla matkustaa tapaamisiin. Tautitilannetta pidetään niin huonona. Toivotaan että kevääseen mennessä helpottuu. Venäläisten uuden vuodet lomat saattavat kuitenkin aiheuttaa piikin, kertoo Natalia Salonen.

Suomalais-Venäläisen kauppakamarin maajohtaja Jukka Huuhtanen on huomannut, että aktiivisesta tiedottamisesta huolimatta yrityksillä on vielä jonkin verran epäselvyyttä siitä pääseekö suomalainen Venäjälle.

– On vielä sitä käsitystä, ettei tänne pääse millään. Minulle soiteltiin vielä kesälläkin ja kyseltiin, että milloin Venäjälle voi matkustaa. Vastasin että helmikuussa. Soittaja kysyi, että niinkö pitkään täytyy vielä pitää odottaa. Jouduin vielä alleviivaaman, että siis tämän vuoden helmikuusta asti ovat jo suomalaiset päässeet maahan. Uutiset eivät aina tavoita kaikkia.

Lue myös:

Venäjää vaivaa ennennäkemätön työvoimapula


Eikö yrityksesi ole vielä jäsen? Tutustu jäsenyyteen:

Jäsenyys

Keskustelua aiheesta

Back top top